CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Ahad, 18 Januari 2009

Hukum Hakam Mengenai Lintah Bab 5

PERBAHASAN KETIGA

LINTAH DALAM PERUBATAN



Perbahasan di sini adalah seumpama berikut;


Fasal A

1) Sejarah Penggunaan Lintah di dalam Perubatan

2) Perbezaan perubatan Dahulu dan Moden

3) Kegunaan Lintah dan Penyakit yang disembuhkan menggunakan Lintah

4) Bahan yang dikeluarkan oleh Lintah

Fasal B

1) Kaedah Perubatan Di dalam Islam

2) Hukum Perubatan Menggunakan Lintah

Kesimpulan Perbahasan



Sejarah Penggunaan Lintah di dalam Perubatan

Kaedah perubatan menggunakan lintah bermula daripada tamadun kuno Mesir pada 3000 tahun yang lalu. Ia digunakan untuk mengeluarkan darah kotor dari tubuh melalui proses pembekaman. Juga diguna pakai oleh para wanita Mesir pada waktu tersebut dengan meletakkan lintah di telinga masing-masing untuk menjadikan pipi kemerahan dan mata berkilau. Dikatakan mampu menjadikan mereka bertenaga untuk menari sepanjang malam.

Tamadun India dan Greek mencatatkan bahawa kaedah berbekam menggunakan lintah merupakan kaedah perubatan kuno mereka. Rusia juga dilaporkan menjadikan lintah sebagai salah satu perubatan kuno mereka selain daripada herba dan lebah.

Kaedah berbekam menggunakan kaedah lintah terus masyhur sehingga diikuti oleh Eropah sehingga berakhir di kemuncaknya pada abad ke 19 apabila kekurangan lintah untuk digunakan dalam perubatan. Ia terbukti apabila pada tahun 1833 lintah merupakan sektor perniagaan utama di Eropah. Secara khusus dapat kita perhatikan pada tahun 1829 dan 1836 penggunaan lintah di hospital Paris mencecah 5-6 juta ekor setahun.

Perbezaan Perubatan Dahulu dan Moden


Di dalam perubatan kuno, lintah digunakan untuk mengeluarkan darah kotor dengan cara berbekam, segala penyakit di kepala, obesiti, buasir, radang buah pinggan, radang pada rongga badan, merangsang mata dan masalah mental. Kaedah perubatan menggunakan lintah berhenti pada tahun 60 an.

Di dalam perubatan moden, penggunaan lintah mula dipandang kembali oleh para pengkaji yang mengetahui keistimewaan lintah ini. Bermula pada tahun 80 an perubatan menggunakan lintah kembali dengan nama “hirudotherapy[56]” atau “leech therapy” mendapat tempat secara khusus di dalam surgeri berkaitan pembedahan plastik dan pembedahan pembinaan semula anggota seumpama hidung, bibir, kening, telinga, kulit kepala, jari, pinggul dan kaki.. Di dalam pembedahan seumpama ini jika tidak diselesaikan dengan segera darah akan membeku dan tisu akan mati, maka lintah benar-benar membantu di dalam situasi ini. “Hirudin” yang terdapat di dalam liur lintah mampu mengelakkan darah membeku dan “histamina” yang ada pada lintah dikatakan mampu membesarkan saluran pembuluh darah sekali gus mampu memperbaiki sistem pengaliran darah dan penyakit jantung.

Rembesan air liur lintah mengandungi lebih dr 100 bahan biologi aktif yang mempunyai fungsi sebagai anti-bengkak,antibakteria,tahan sakit,memperbaiki pengaliran darah,memperbaiki salur darah dalam tisu dan organ, menghilangkan hypoxia (kurang oksigen), mengurangkan tekanan darah yg tinggi, mengkatkan sistem tahan badan, membuang toxic badan dan mengurangkan komplikasi seperti infarksi (kematian tisu badan), strok dan meningkatkan bioenergy (tenaga bdan).

Cara lintah menyuntik dan merembeskan air liurnya sangat mudah; melekat pada kulit, menggigit, kemudian menyuntik rembesan air liur dan rembesan tersebut masuk ke dalam salur darah dan pergi ke tempat atau lokasi yg sakit. Di dalam rawatan hyrudotehrapy lintah digunakan sebagai" life needle"-jarum yg hidup- di tempat-tempat yang dikenali sebagai reflexogenic point (titik-titik refleks).

Walaupun begitu, penggunaan lintah juga terdapat kelemahannya. Kelemahan lintah di dalam perubatan;

1) Hanya boleh digunakan satu lintah untuk satu pesakit. Jika digunakan seekor lintah untuk lebih dari seorang pesakit kemungkinan virus seumpama hepatitis B dan HIV berpindah kepada individu kedua. Walaupun belum ada bukti yang tercatat mengenainya perpindahan HIV akan tetapi kaedah satu lintah untuk satu pesakit adalah langkah pencegahan.

2) Terdapat bakteria yang berada di dalam usus lintah. Bakteria yang bernama Aeromonas hydrophila. Terbukti ramai pesakit yang menggunakan lintah dalam perubatan juga dijangkiti bakteria ini. Cara terbaik untuk elak jangkitan bakteria ini adalah dengan menyapukan antibiotik seumpama gentamicin, amikacin, chloramphenicol dan tetracycline di tempat luka sebaik saja lintah meninggalkannya.

3) Memerlukan lintah lapar untuk perubatan. Ini kerana lintah yang kenyang mampu bertahan dalam tempoh yang lama. Lintah kenyang tidak akan memakan mana darah sehinggalah tiba waktunya.

Dengan kemajuan teknologi pada hari ini, lintah juga di ekstrak untuk dihasilkan krim, minyak dan sebagainya. Ia telah di iktiraf di Amerika sebagai ubat dan di sahkan oleh Pentadbiran Ubat dan Makanan Amerika (FDA). Di barat hasil kajian berjaya menghasilkan pil jantung

Harus kita ingat bahawa, penggunaan lintah (di Malaysia) untuk pengeluaran produk masih dalam peringkat R&D

Kegunaan Lintah dan Penyakit yang disembuhkan menggunakan Lintah

Kegunaan;



1) General Reflexogenic (refleksologi)

2) Hypotensive bloodletting (pengaliran darah tekanan rendah)

3) Immunopotentiating (stimulasi imunisasi)

4) Internal decongestion(bahan penguraian dalaman)

5) Bacteriostatic (antibiotik)

6) Anticoagulant (antibeku darah)

7) Anti-inflammatory (anti radang)

8) Antithrombotic (anti sumbatan(trombus)

9) Local anti-edematous (anti- bengkak)

10) Thrombolytic (pelerai sumbatan)

11) Analgesic (tahan sakit)

12) Removal of microcirculation disorders (mengurai masalah saluran darah)

13) Antiatherosclerotic (anti pengerasan salur darah)

14) Anti-ischemic (anti kurang oksigen dan pereputan tisu)

15) Removal of abnormal inter-system interactions (menghindar gangguan sistem dalam badan)

Penyakit yang disembuhkan;

1) Diabetes Melitus

2) Kelenjar Tyroid dan Kanser

3) Cedera Otot

4) Migrain

5) Glaucoma

6) Myasthenia

7) Inflammatory reactions

8) Heart diseases

9) Rheumatic diseases

10) Tendovaginitis and tendonitis

11) Venous disease and varicose veins

12) Arthrosis

13) Arthritis

14) Muscle tension

15) Trombosis and embolism

16) Passive congestions and spastic conditions

17) Vertebrogenic pain syndromes

18) Transudates and exudates

19) Antidyscratic therapy (blood purification and regeneration) of toxicosos and mental illnesses

Bahan yang terkandung dan yang dikeluarkan oleh Lintah

1) Hirudin

2) Hyaluronidase

3) Pseudohirudin

4) Destabilase

5) Apyrase

6) Bdellines

7) Eglines

8) Kininases

9) Histamine – like substances

10) Collagenase

11) Leech prostanoids

12) Inhibitor of Kallukrein of the blood plasma

13) Proteases

14) Lipolytic enzymes

15) Intibitor of Xa factor of the blood coagulation

16) Triglyceridase

17) Cholestrol esterase

18) Lipase

Tiada ulasan: