CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Selasa, 21 Julai 2009

Siapakah Firqatun Najiah (Golongan Yang Selamat) ? Bab 12

*Sila memulakan pembacaan dari Bab 1 hingga bab yang terkini, klik : Siapakah Firqatun Najiah (Golongan Yang Selamat)?

Seperti yang sudah disampaikan bahawa di antara syarat untuk masuk ke dalam Firqah Najiah itu adalah tidak tergesa-gesa menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal. Disebutkan di dalam Mustadrak al Hakim hadith nombor 2365 dan hadith nombor 8325, begitu juga dalam musnad as Syamiyyin II/143 dan at Thabrani dalam al kabir 18/50 bahawa Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam bersabda :

ertinya :
"Umatku akan berpecah menjadi 70 golongan lebih. Fitnah terbesar atas ummatku nanti adalah munculnya sekelompok orang yang menilai (mengukur) perkara dengan pendapat mereka lalu mereka menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal".

Hadith ini memberikan ciri-ciri yang jelas untuk Firqah Najiah iaitu mereka yang tidak mendahului ALlah dan rasulNya sehingga berani menghalalkan yang sudah diharamkan oleh ALlah dan mengharamkan apa yang sudah dihalalkanNya. Tepatlah kiranya firman ALlah dalam al Quran :

وَلَا تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلۡسِنَتُڪُمُ ٱلۡكَذِبَ هَـٰذَا حَلَـٰلٌ۬ وَهَـٰذَا حَرَامٌ۬ لِّتَفۡتَرُواْ عَلَى ٱللَّهِ ٱلۡكَذِبَ‌ۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَفۡتَرُونَ عَلَى ٱللَّهِ ٱلۡكَذِبَ لَا يُفۡلِحُونَ (١١٦)

ertinya : "Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara dusta "ini halal dan ini haram", untuk mengada-adakan kebohongan terhadap ALlah. Sesungguhnya orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap ALlah tidaklah akan memperoleh keuntungan".
(Surah an Nahl : 116)

Apabila kita perhatikan para pengaku Firqah Najiah sekarang ini maka kita akan mendapati mereka sebagai orang yang paling banyak "mengharamkan" dan paling memberatkan hukum sampai mereka melarang orang membaca kitab karangan Ustaz Syeikh Yusuf Al Qardhawi yang berjudul "Al Halal wal Haram" dan mencegah peredarannya ke sebahagian negara-negara Islam. Mereka berkata bahawa kitab itu lebih layak menjadi Kitab "al Halal wal Halal". Yusof al Qardhawi pun membidas dan berkata :
"Saya tidak dipersiapkan untuk menyusun kitab "al Haram wal haram".
Komentar beliau ini saya dengar secara langsung di Stesen Televisyen Qonat al Jazira dalam acara as Syari' atu wal Hayat.

Tiada ulasan: