CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Selasa, 5 Mei 2009

Hukum Bekerja Sebagai Peguam

Soalan:

Apa hukumnya menempah peguam bagi membela diri dan apa hukumnya seseorang yang bekerja sebagai peguam?

Jawapan:

(1) Di antara keistimewaan syariat Islam ialah mengambil berat pada menegakkan keadilan dan memberi kepada setiap orang akan haknya dengan tidak melampaui atau mengurangi batasan. Allah telah menyuruh kita supaya berlaku adil dan membuat kebaikan. Atas sebab keadilanlah maka diutuskan para rasul dan diturunkan kitab-kitab Allah, begitulah tegaknya hukum Allah di dunia dan akhirat.
Islam mewajibkan semua penganutnya supaya membela dirinya atau keluarganya atau maruahnya apabila menempuh kezaliman atau ancaman. Dari itu jika seseorang itu telah dituduh di dalam sesuatu perkara "case" sedang ia percaya dirinya tidak bersalah, hendaklah ia membela dirinya. Kalaulah keadaan tidak membolehkan ia membela dirinya secara peribadi sehingga ia terdesak untuk mendapatkan bantuan guaman, bolehlah ia menempah seorang peguam. Hukum syarak mengenai penempahan peguam demi membela diri atau sebagainya dengan secara hak dan menegakkan keadilan adalah harus.

(2) Tugas sebenar seorang peguam ialah membela hak-hak orang ramai dalam perkara yang berkaitan dengan undang-undang. Ini adalah satu pekerjaan yang mulia dan terhormat di sisi agama Islam. Kerana menegakkan kebenaran dan menolak sebarang bencana dan kezaliman adalah satu daripada prinsip Islam sebagaimana firman Allah swt dalam surah An-Nisaa, ayat 135:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوْ الْوَالِدَيْنِ والأَقْرَبِينَ

ertinya: "Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu tegakkan keadilan serta menjadi saksi atas kebenaran kerana Allah, meskipun terhadap dirimu sendiri atau terhadap ibu bapa dan karib kerabatmu. "


Jika si peguam itu berbuat sebaliknya dengan membela yang salah dan batil, ini adalah satu perbuatan yang terkeji di sisi Islam dan berdosa besar. Rasulullah saw pernah menerangkan kedudukannya dengan sabdanya yang bermaksud: Dari Ibnu Umar r.a. bahawa Nabi Muhammad saw telah bersabda "Barangsiapa menggunakan rayuannya untuk menghalang dari dilaksanakan hukum Allah, sesungguhnya ia telah menentang Allah. Dan barangsiapa yang mendakwa hak pada yang batilsedang ia tahu ia tidak berhak sesungguhnya ia dalam kemurkaan Allah sehingga ia kembali kepada yang benar. Dan barangsiapa memburuk-burukkan terhadap seorang mukmin sedang orang yang diburukkan itu tidak bersifat demikian, maka Allah akan menempatkannya di dalam neraka sehingga ia menghentikan apa yang dikatakan itu. Dan barangsiapa yang memihak dalam sesuatu pertelingkahan secara zalim, sesungguhnya ia mendapat kemurkaan dari Allah swt."



Negara asal : Singapore

Badan yang mengisu fatwa : majlis ugama islam singapore

2 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamialakum WBT
Saya bekerja di sebuah syarikat pembinaan. Kebanyakan projek yang saya terlibat secara langsung adalah seperti membina shopping comp,jambatan dan kondominium.Namun baru-baru ini saya dikejutkan yang syarikat saya telah terlibat dengan pembinaan sebuah gereja.walaubagaimanapun saya tidak terlibat langsung dengan projek tersebut. Persoalannya bagaimana dengan status rezeki saya kerana secara tidak langsung keuntungan dari projek pembinaan gereja tersebut mengalir ke akaun syarikat seterusnye ke gaji bulanan saya.

Admin berkata...

Assalamu'alaikum tuan feruz,

Mohon dilanjutkan persoalan ini kepada mereka yang mahir dalam feqah. Tuan boleh bertanya kepada tuan blog ini :

1. http://nazrulnasir.blogspot.com
2. http://akhisalman.blogspot.com
3. http://www.forsansalaf.com/

WaLlahua'lam.