CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Isnin, 9 September 2019

Maulana Wan Tahir al-Mazahiri ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ

Maulana Wan Tahir al-Mazahiri ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ
Maulana Wan Tahir al-Mazahiri (gelaran al-mazahiri beliau gunakan sebagai mengikuti senior beliau-beliau (meskipun beliau tidak sempat menamatkan pengajian beliau di sini) seperti Maulana Razif al-Mazahiri ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ، Maulana Hazim al-Mazahiri ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ (abang ipar beliau) dan juga untuk tabarukkan)

Asal: Temerloh, Pahang

Sejarah pengajian beliau

1. Darul Ulum Deoband (Sampai Tahun Pertama sahaja kerana mengikuti senior-senior beliau berpindah ke Madrasah Mazahirul Ulum, Saharanfur).

2. Madrasah Mazahirul Ulum, Saharanfur (Tahun 2-4 kerana masalah visa).

3. Menyambung pengajian ke Hadramaut, Yaman (Darul Mustafa selama Darul Mustafa selama sebulan sebagai tabarruk (alami masalah visa).

4. Berpindah ke Jamiah Al-Yamaniah. Berada di sini dalam tempoh lebih kurang 2 tahun, di sini beliau bertalaqqi feqah Syafi'i dengan Syeikh Qosimul Bahr ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ , Syeikh Abduh Sulaiman ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ , Sheikh Makbul Hasan Al-Ahdal ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ . dan di sini juga berkawan dengan beberapa figure Wahabbi Malaysia yang belajar di Jamiah ini. (Ada kisah menarik di sini mengenai figure-figure Wahhabī Malaysia ini , jika nak tahu, kene belanja saya chai dulu).

5. Bertalaqqi dengan masyaikh di Hudaidah (di sini lebih tersusun pengajian feqah Syafi'i beliau).

6.Merasakan diri kekurangan dalam ilmu Hadīth, beliau ke Pakistan, menyambung baki menyambung baki pengajian tafsir Dan daurah al-Hadith di Jamiah Tafsiriyah Syamsul Uloom, Rahim Yar Khan dengan keputusan Mumtaz. Kemudian beliau telah melanjutkan pengajian dalam bidang Takhassus fil Hadith di bawah bimbingan Maulana Nur Basyar ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ di Jamiah Farooqia, Karachi, Pakistan juga dengan keputusan Mumtaz. Juga mendapat ijazah Daurah al-Hadith (Sunan Sittah) dari Maulana Salemullah Khan ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ iaitu ketua Wefaqul Madaris, Pakistan dan antara pemegang Sanad Sahih al-Bukhari tertinggi di dunia.

7. Menyambung pengajian peringkat Takhasus fil Hadīth di Jamiah yang sama dan memperolehi keputusan Mumtaz.

8. Ketika berada di Pakistan juga, beliau mulai melazimi pengajian bersama Maulana Ilyas Ghuman ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ sehingga mendorong beliau menyambung pengajian Takhasus firqah Batilah di markaz ASWJ di Sarghoda di bawah bimbingan Maulana Ilyas Ghuman ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ .

Penglibatan dalam Jemaah Tabligh

1 . Setelah tamat pengajian beliau, beliau telah keluar berdakwah selama 1 tahun di India,Pakistan dan Bangladesh mengikut nisab pelajar agama dalam Jemaah Tabligh.
Penglibatan dalam tariqat/Tasawwuf

1. Beliau telah berbi'ah dengan kesemua 4 cabang tariqat yang muktabar di benua Hindustan iaitu Naqshabandiyyah, Chistīyyāh, Suhwardiyyah, Qadiriyyah dengan beberapa mursyid Tariqat muktabar Pakistan.

2. Beliau dilantik sebagai khalifah majaz lil baiah oleh Sheikhul Tarikat Mutakalim Islam Maulana Ilyas Ghuman dalam keempat-empat cabang tariqat dan memimpin cabang tariqat Chistiyyah
Penglibatan dalam pengajaran/tadris

1. Setelah beliau menamat pengajian, beliau telah dipujuk oleh Maulana Abd Hamid ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ketika itu mudir madrasah Miftahul Ulum, Sri Petaling untuk berkhidmat sebagai penyarah hadith di madrasah ini tetapi beliau menolak kerana ada sebab dan alasan beliau yang tersendiri.

2. Beliau telah membuka madrasah yang bernama Mazahirul ulum, di Surau at-Rayyan, Seksyen 7,Shah Alam, Selangor. Madrasah ini hanya memfokuskan pengajian Alim kitab turath (Sunan Sittah) dan pengajian bahasa Arab.

Penglibatan dalam penulisan

1. Beliau amat meminati bidang penulisan. Sekarang beliau sedang giat menterjemahkan kitab al-Muhannad ala al-Mufannad beserta syarahan dari guru beliau Maulana Ilyas Ghuman ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ke dalam bahasa Melayu (doakan semoga cepat siap).

Penglibatan dalam kelas pengajian umum.

1. Selain mengajar di madrasah beliau, beliau aktif dalam memberikan pengajian di masjid & surau sekitar Shah Alam.
Demikianlah sedikit sebanyak maklumat mengenai guru saya yang saya mahu kongsi bersama dengan kawan-kawan semua.

Sumber : https://m.facebook.com/groups/398637443880126?view=permalink&id=749453692131831&ref=m_notif&notif_t=feedback_reaction_generic5

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10205071425540076&id=1676430727&ref=m_notif&notif_t=feedback_reaction_generic

Tiada ulasan: