Faedah Sabtu - siri 1 (Mazhab Maliki )
1- Sebarang komen menghina dan menggelar akan dipadam
2- Sambungan perbincangan video Dr Rozaimi berkaitan peha lelaki
3- Beliau mengambil kesimpulan berdasarkan pandangan yang mengatakan peha bukan aurat bahawa boleh main bola pakai seluar pendek dan boleh menonton bola@menonton peha kerana peha bukan aurat
4- Diangkat mazhab Maliki dan sebahagian ulamanya bahawa mereka mengatakan peha bukan aurat.
5- Nukilan bahawa mazhab Maliki peha bukan aurat adalah masyhur tetapi salah nukilan tersebut. Maulana Zakariyya menyebut tentang perkara ini didalam Lamie ad-darari. Maka beliau telah menukil langsung dari kitab ulama Malikiyyah iaitu Qutub Dardir dan ad-Dasuqi. Kedua mereka berkhidmat untuk matan Khalil
6- Kitab Matan Khalil adalah kitab muktamad dalam mazhab Maliki. Menurut Dr Ali Jumah Mukhtasor Khalil menjadi hujah kepada ulama Malikiyyah (al-Madkhal ila dirasah al-Mazahib al-fiqhiyyah 164)
7- Didalam matan Khalil disebut secara jelas bahawaaurat ialah antara pusat dan lutut. Pendapat yang mengatakan hanya dua kemaluan aurat ialah bertentangan dengan masyhur mazhab ia merupakan pandangan Asbagh (jika menurut neraca mazhab adalah dhoif). ia disebut didalam Hasyiah Adawi yang merupakan hasyiah kepada syarah matanIbnu Abi Zaid Qairawani (170 cetakan Dar al-Fikr)
8- Perlu difahami didalam mazhab Maliki perempuan ajnabi tidak boleh melihat lelaki bukan mahram melainkan mukanya dan hujung kaki dan tangannya. (Matan Khalil, Hasyiah Dasuqi)
9- Maknanya adalah salah mengatakan jika peha bukan aurat maka takda masalah tengok bola@tengok peha
10-Walaupun atas pendapat peha bukan aurat bukanlah maksud mereka yang berpendapat bahawa ia boleh dibuka sewenangnya kepada sesiapa sahaja
11- Cuba lihat mazhab Maliki mengatakan haram lelaki melihat peha lelaki lain (Hasyiah Dasuqi - cetakan Darul Fikir)
12- Ini adalah punca ulama mengatakan setiap mazhab perlu dirujuk dari sumber primer dan berautoriti
13- Mazhab yang tidak ada pengikut dan ulama yang berkhidmat kepadanya dengan menghurai dan mencambahkannya tidak boleh diikuti kerana kita tidak pasti perincian mazhab tesebut dan huraiannya
14- Didalam masalah peha lelaki walaupun dinukilkan dalam riwayat bahawa Ibnu Abi Ziib, Ato', Ibnu Hazam, Istokhrie mengatakan peha bukan aurat .
Persoalannya adakah kita tahu perincian mazhab mereka, Adaka mereka juga berpandangan bahawa sewenang-wenang
nya boleh buka peha
15- Mungkin Dr Rozaimie boleh mengatakan saya bukan taqlid Maliki atau Bukhari bahkan saya terus dari hadis Anas atau Aisyah maka saya bertanya dalam hadis tersebut aurat terbuka dalam situasi perang, ada kemungkinan tidak sengaja, dalam keadaan orang lain tidak memberi fokus melainkan kepada peperangan, dilihat oleh individi tertentu sahaja
16- Soalan saya apakah petunjuk didalam hadis ini bahawa ia juga boleh terpakai untuk semua situasi dan semua orang sementelahan Dr juga belajar dalam usul fiqh"perbuatan tidak menunjukkan keumuman
17- Oleh sebab itu sebahagian ulama Maliki mengatakan peha hanya boleh dibuka untuk orang yang kita tidak malu darinya berdasarkan hadis Aisyah
18- Soalan saya kaedah istinbat mana yang digunakan sehingga hadis Anas dan Aisyah itu boleh dimaknnakan umum
19- Mengapa tidak mengambil hadis Jarhad yang dihukum sahih oleh Albani dan Ibn Hibban dan hasan oleh Tarmizi dan Nawawi . Hadis Jarhad yang merupakan hadis yang sangat jelas Nabi menyuruh menutup peha dan menerangkan sebabnya ialah peha termasuk aurat. Imam Bukhari sendiri mengatakan yang lebih hati-hati ialah mengamalkan hadis Jarhad
Tiada ulasan:
Catat Ulasan