CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Ahad, 6 Oktober 2019

Ada apa dengan DOA QUNUT?



Jawapan dari Al-Alim Maulana Hussein Abd Qadir Yusufi.

Sebenarnya dalil membaca qunut ini kuat.

حدثنا قتيبة ومحمد بن المثنى قالا:حدثنا محمد بن جعفر عن شعبة عمرو بن مرة عن ابن ابي ليلى عن البراء بن عازب(( أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقنت في صلاة الصبح والعشاء))

Di antara sahabat yg meriwayatkan hadis ini juga ialah :
1)Ali bin Abi Thalib.
2)Anas bin Malik.
3)Abu Qurairah.
4)Ibnu Abbas.
5)Khufa' bin Ima' bin Rakhdhah Al-Ghifari

Status hadis ini ialah HADIS HASAN SAHEH.

Ada riwayat yg lain mennyatakan bahawa Nabi S.A.W membaca qunut kelima2 waktu solat.

Di dalam riwayat lain pula menyebutkan bahawa Nabi S.A.W membaca qunut sehingga baginda wafat.

Di dalam riwayat Imam Al-Bukhari pula menyebutkan bahawa Nabi S.A.W membaca qunut 1 bulan kemudian baginda wafat.

..................................................

PEESOALAN.

Adakah Imam Syafie tidak tahu bahawa ada dalil lain yg kuat juga menyatakan bahawa Nabi S.A.W tidak membaca qunut?

Di sisi Imam Abu Hanifah, beliau mentarjihkan hadis tidak membaca qunut pada solat subuh.

Imam Syafie belajar dgn gurunya yg bernama Imam Muhammad bin Hasan Al-Syaibani, gurunya itu pula belajar dgn Imam Abu Hanifah.
Imam Muhammad bin Hasan Al-Syaibani juga berpegang dgn hadis tidak membaca qunut pada solat subuh (Sependapat dgn gurunya Imam Abu Hanifah).

Adapun Imam Syafie apabila beliau menilai dalil2 tersebut, beliau mendapati bahawa dalil2 membaca qunut itu adalah lebih kuat berbanding dalil2 tidak membaca qunut .Lalu beliau mentarjihkan dalil yg menyatakan membaca qunut itu berbanding selainnya.

Ulama2 besar Imam Buwaity,Imam Muzani, Syeikh Zakaria Al-Nasori, Imam Al-Ghazali,Imam Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqalini, Imam Nawawi dan lain2 ini menyokong Imam Syafie dan MEREKA SEPENDAPAT mengatakan bahawa dalil membaca qunut itu adalah lebih kuat berbanding selainnya.

Sekiranya dalil membaca qunut itu tidak kuat maka Ulama2 tadi merekalah yg PERTAMA2 akan mengkritik terlebih dahulu.Tetapi mereka tidak pun mengkritik bahkan mereka menyokong.

............................................

Kisah : Orang2 kafir telah berniat jahat memanggil sahabat2 Nabi yg pandai tentang AlQuran untuk mengajarkan AlQuran,hukum-hakam sebagainya kepada mereka. Maka Nabi S.A.W pun memilih dan menghantarkan kpd mereka huffaz dan para qurra' dari kalangan para sahabat kepada mereka. Kemudian orang2 kafir itu mengkhianati dan membunuh sahabat2 tersebut. Lalu sampailah berita sedih ini kepada Nabi S.A.W lalu Nabi membaca qunut dan menyebutkan nama2 pemimpin kafir di dalam qunutnya. Kemudian turulah ayat sebulan setelah itu (ليس لك من الأمر شيء).
Apabila turunya ayat itu Nabi mula meninggalkan MENYEBUT nama2 mereka yakni (pemimpin2 kafir di dalam qunut itu). Bukanlah Nabi MENINGGALKAN membaca Qunut.

Kerana itu Anas bin Malik menyebutkan bahawa Nabi S.A.W membaca qunut sehingga baginda wafat.

Zaman ini orang2 awwam menyangkakan bahawa orang2 yang mempunyai PHD itu telah mengetahui segalanya2. Sedangkan mereka itu hanya menjaja PHD mereka sahaja.

Sebahagian mereka sekiranya mereka berada di negara yang ummat islam tidak mebaca qunut, mereka akan mengatakan bahawa dalil membaca qunut itu lebih kuat. Tetapi sekiranya mereka bersama dengan ummat islam yg membaca qunut pulak mereka akan mengatakan bahawa dalil tidak membaca qunut itu adalah lebih kuat. Dan ini telah berlaku.

Sememangnya hal berkenaan qunut subuh adalah perkara khilaf di kalangan para fuqaha mazhab. Namun begitu Mazhab kita mengatakan qunut subuh adalah sunat berdalilkan Hadis dari Saidina Anas bin Malik sebagai berikut:

ما زال رسول الله يقنت في صلاة الفجر حتى فارق الحياة

" Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam selalu berqunut pada solat subuh sehinggalah baginda wafat (HR Bukhari dan Muslim).

BUKAN IMAM SYAFIE SAHAJA YANG BERQUNUT.

Perlu juga diketahui bahawa amalan berqunut subuh ini bukan hanya amalan imam as-Syafie. Bahkan para sohabat termasuk Khulafa Ar-Rasyidun turut mengamalkan qunut subuh.

Berikut kenyataan dari kitab Tuhfatul Ahwazi Syarah Sunan at-Tirmidzy yang menaqalkan dari al Hazimiy dalam kitab al-I'tibar menyatakan : " Khilaf para ulama berkenaan qunut pada solat Subuh. Kebanyakan Sohabat , Tabi'in dan para ulama berpendapat adanya qunut pada solat subuh. Di antara mereka yang kami riwayatkan darinya berkenaan hal yang demikian dari kalangan Sohabah ( yang mengamalkan qunut subuh ) adalah :

ِ الْخُلَفَاءُ الرَّاشِدُونَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ وَعُثْمَانُ وَعَلِيٌّ رِضْوَانُ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ ، وَمِنَ الصَّحَابَةِ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ ، وَأُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ ، وَأَبُو مُوسَى الْأَشْعَرِيُّ ، وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ ، وَأَبُو هُرَيْرَةَ ، وَالْبَرَاءُ بْنُ عَازِبٍ ، وَأَنَسُ بْنُ مَالِكٍ ، وَأَبُو حَلِيمَةَ مُعَاذُ بْنُ الْحَارِثِ الْأَنْصَارِيُّ ، وَخُفَافُ بْنُ إِيمَاءِ بْنِ رَحْضَةَ ، وَأُهْبَانُ بْنُ صَيْفِيٍّ، وَسَهْلُ بْنُ سَعْدٍ السَّاعِدِيُّ ، وَعَرْفَجَةُ بْنُ شُرَيْحٍ الْأَشْجَعِيُّ ،وَمُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ ، وَعَائِشَةُ الصِّدِّيقَةُ ، وَمِنَ الْمُخَضْرَمِينَ أَبُو رَجَاءٍ الْعُطَارِدِيُّ ، وَسُوَيْدُ بْنُ غَفَلَةَ وَأَبُو عُثْمَانَ النَّهْدِيُّ ، وَأَبُو رَافِعٍ الصَّائِغُ
Dari kalangan Tabi'in pula ialah :

وَمِنَ التَّابِعِينَ سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيِّبِ ، وَالْحَسَنُ بْنُ الْحَسَنِ ، وَمُحَمَّدُ بْنُ سِيرِينَ ، وَأَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ ، وَقَتَادَةُ ، وَطَاوُسٌ ، وَعُبَيْدُ بْنُ عُمَيْرٍ ، وَالرَّبِيعُ بْنُ خَيْثَمٍ ، وَأَيُّوبُ السِّخْتِيَانِيُّ ، وَعُبَيْدَةُ السَّلْمَانِيُّ ، وَعُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ ، وَزِيَادُ بْنُ عُثْمَانَ ، وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي لَيْلَى ، وَعُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ ، وَحُمَيْدٌ الطَّوِيلُ ،

Dari kalangan fuqaha pula ialah :

وَمِنَ الْأَئِمَّةِ وَالْفُقَهَاءِ أَبُو إِسْحَاقَ ، وَأَبُو بَكْرِ بْنُ مُحَمَّدٍ ، وَالْحَكَمُ بْنُ عُتَيْبَةَ ، وَحَمَّادٌوَمَالِكُ بْنُ أَنَسٍ ، وَأَهْلُ الْحِجَازِ ، وَالْأَوْزَاعِيُّ وَأَكْثَرُ أَهْلِ الشَّامِ ، وَالشَّافِعِيُّ وَأَصْحَابُهُ ، وَعَنِ الثَّوْرِيِّ رِوَايَتَانِ ، وَغَيْرُ هَؤُلَاءِ خَلْقٌ كَثِيرٌ ، [ ص: 360 ]

Rujuk : Tuhfatul Ahwazi.

Itulah mereka. MEREKA INI SANGAT SUKA BERBEZA PENDAPAT.

Ijtihad mereka ini lebih kepada MEMBUAT KACAU.

تزببت وأنت حصرم

Tiada ulasan: