CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Jumaat, 18 Disember 2009

Buku Terbaru Ustaz Mukhlis

Assalamu'alaikum warahmatuLlahi wa barokatuh,

Di bawah ini adalah dua buah buku hasil tulisan Ustaz Mukhlis beserta sinopsisnya, dapatkan di pasaran sekarang!.



















Category:Books
Genre: Religion & Spirituality
Author:Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin
Sinopsis

“ Mencari Bahagia… Ungkapan ini sering berlegar-legar di benak fikiran setiap manusia. Mengapa bahagia? Kebahagiaan adalah antara nikmat Allah s.w.t. yang terbesar, yang dikurniakan kepada para hambaNya. Ia adalah antara tanda sifat pemurah Allah s.w.t. kepada manusia.


Namun, ramai manusia gagal mencarinya. Mengapa? Ini kerana, manusia cuba mencari makna kebahagiaan selain daripada makna kebahagiaan sebenar. Oleh itu, semakin manusia mendekati makna kebahagiaan ciptaannya, semakin dia menjauhi makna kebahagiaan hakiki dan abadi. Oleh kerana itu, semakin dia mencari “bahagia”, semakin dia temui duka dan sengsara.

Maka, hadirnya buku yang serba ringkas ini, untuk mengajak manusia agar mereka melalui jalan kebahagiaan hakiki, dengan meninggalkan kebahagiaan palsu yang lahir daripada angan-angan dan persepsi. Bahagia itu mulanya pada perjalanan kita menuju bahagia. Kalau seseorang menuju kebahagiaan hakiki dan abadi, maka setiap langkah dalam menuju kebahagiaan hakiki tersebut adalah kebahagiaan, begitulah sebaliknya. Oleh kerana itu, buku ini menyeru ke arah: “Marilah Menuju Kebahagiaan…”.

Ia bermula daripada kita memperbaiki makna kebahagiaan dalam diri kita dengan makna kebahagiaan hakiki, lalu kita terus melangkah menujunya dengan langkah yang teliti berdasarkan petunjuk Ilahi. Pada ketika itulah, kita akan menjalani sebuah kehidupan Rabbani yang membawa kebahagiaan abadi, di dunia ini dan di akhirat nanti.

-Al-Faqir ila Rabbihi Al-Jalil

Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Azhari

Ulasan:

Bismillahir-rahmaanir-rahiim....Alhamdulillah, was-solaatu was-salaamu ‘ala rasulillah, wa ‘ala aalihi wasohbihi wa man waalah, amma ba’du;


Membaca tulisan Ust Mukhlis, hati saya bagai disapa dengan lembutnya ikhlas dan santunnya ilmu. Bait-bait kata yang dibaca, seolah-olah huluran tangan yang menyalami penuh takzim akal budi seseorang insan. Insya Allah, hati yang sakit bisa jadi sembuh; yang lemah bisa jadi kuat; yang hiba bisa jadi tersenyum; yang jatuh bisa bangkit lagi; yang berputusasa bisa jadi sasa. Dengan Rahmaan dan Rahiim Allah, mereka yg hadirkan hati semasa membaca garapan pena ini, akan mendapat suluhan rabbani dalam kehidupan mereka. Saya bukanlah orangnya yang layak untuk memperkatakan tentang buku Ust Mukhlis ini. Saya sendiri insan faqir yang mendapat begitu banyak manfaat daripada Al-Fadhil Ustaz. Apa pun, membaca buku ini serta merta membuatkan saya teringat sabdaan suci Rasulullah s.a.w.; “Berbahagialah orang-orang yang ikhlas. Mereka adalah pelita di dalam pekatnya kegelapan; dan kerana mereka terpadam fitnah-fitnah besar yang gelap.” (HR Al-Baihaqi) Semoga taufik Allah sentiasa bersama kita semua sepanjang jejak dan langkah perjalanan kita menuju Allah Jalla Jalaaluh.


Al-Ustaz Mohd Gunawan Che Ab Aziz

Penulis buku “Masjid Itu Hidupku”

Buku ini boleh didapati dari penulis sendiri khususnya yang tinggal berhampiran Putrajaya atau boleh dapatinya dari Pelima Media Sdn Bhd:

Pelima Media Sendirian Berhad (852961-A),
3-1-1, Jalan Medan Pusat Bandar 4A,
Seksyen 9,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan,
MALAYSIA.

• Nombor Telefon.

Telefon Pejabat • +6 (03) - 8926 7746
Fax Pejabat• +6 (03) - 8927 3479
Telefon Bimbit • +6 (016) - 209 9454

http://www.pelima.com.my/media/






















Category:Books
Genre: Religion & Spirituality
Author:Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin
Bismillah... Alhamdulillah... Selawat dan Salam buat Saidina Rasulillah s.a.w...

Amma Ba'd

Suatu ketika, guru kami Al-Murobbi, Sheikh Yusuf Al-Hasani bertanyakan kepada kami, suatu soalan yang akhirnya membuatkan saya yang penuh hina ini berfikir sejenak.

Persoalan yang beliau lontarkan adalah:
"Bagaimana kita yang sudah membahaskan tentang sebahagian sifat-sifat Allah dalam ilmu Tauhid, namun masih tidak menghayati kewujudan Allah dalam kehidupan kita seharian. Sifat Wujud Allah yang menjadi sifat pertama perbahasan dalam ilmu Tauhid sendiri pun tidak dapat dihayati oleh kita, dalam segenap kehidupan kita, bagaimana pula dengan penghayatan terhadap sifat-sifatNya yang lain?"


Jadi, dalam pada sedang memikirkan jawapannya, saya mula berfikir tentang suatu perbahasan Tauhid yang dapat menggabungkan antara ilmu berbentuk teori dan praktikal. Namun, setelah saya yang faqir membaca beberapa karangan ulama' dalam ilmu Tauhid secara meluas, saya dapati di penghujung perbahasan mereka, mereka pasti mengajak kepada mengamalkan ilmu Tasawwuf samada dengan memperbanyakkan zikir ataupun berakhlak mulia.

Maka, saya dapati, kunci sebenar yang membawa seseorang daripada memahami ilmu Tauhid secara teori kepada penghayatan makna Tauhid dalam praktikal kehidupan adalah pada ilmu Tasawwuf itu sendiri. Bahkan, menurut sebahagian ulama' sufi, pelajaran-pelajaran yang disampaikan oleh para murobbi sufi adalah suatu Tauhid Amali iaitu, sebuah tauhid yang terpancar hasil dari hubungan kehambaan mereka kepada Allah s.w.t..

Maka, Allah s.w.t. membantu saya dengan memberi kesempatan kepada saya untuk mempelajari beberapa kitab-kitab tasawwuf yang membicarakan perbahasan aqidah khususnya karangan Imam Al-Qusyairi (dalam Ar-Risalah Al-Qusyairiyyah), Imam Ibn Ata'illah As-Sakandari (Al-Hikam dan At-Tanwir), Imam An-Nablusi r.a. (kitab Khamr Al-Khan), Sheikhu Sheikhna Sayyidi Muhammad Al-Hasyimi (Miftah Al-Jannah) dan sebagainya, melalui beberapa guru yang sangat dihargai jasa mereka.

Maka, Allah membantu saya dalam menyusun sebuah kitab yang serba ringkas ini untuk cuba menggabungkan perbahasan ilmu tauhid nazhori (teoritikal) berteraskan manhaj Al-Asya'irah (sifat 20) dengan perbahasan ilmu Tasawwuf yang merupakan sebuah ilmu tauhid Amali.

Perbahasan ilmu Tauhid dari sudut teorinya juga dipermudahkan agar merai kemampuan masyarakat awam khususnya di Malaysia yang jauh daripada tradisi warisan ulama' silam khususnya dalam ilmu Tauhid. Mudah-mudahan Allah s.w.t. membantu urusan umat Islam dalam memperkasa dan memurnikan aqidah dan tauhid mereka agar mereka mampu menjadi Ummah yang terbaik dalam segenap aspek.

Semoga Allah s.w.t. mengampuni kekurangan penulis yang terkandung dalam buku ini dan menerimanya sebagai amal yang dapat mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.. Amiin...

Wallahu a'lam...

Al-Faqir ila Rabbihi Al-Jalil

Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Azhari

Ulasan:

Bismillah...Alhamdulillah... Selawat dan Salam buat Saidina Rasulillah s.a.w..

Amma Ba'd

Kami amat bersyukur dengan karya yang ditulis oleh Al-Fadhil Ustaz Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Azhari ini. Karya tauhid yang beliau tulis amat mudah difahami serta sesuai untuk setiap peringkat usia. Oleh yang demikian, sewajarnya karya beliau ini dibaca terutamanya bagi mereka yang ingin mendalami perbahasan ilmu tauhid.

Lebih menarik lagi, karya beliau ini disulami dengan sebuah penghayatan tasawwuf. Usaha mengintegrasikan ilmu kalam dengan penghayatan tasawwuf adalah suatu usaha yang mulia. Ini kerana, ilmu tauhid yang tidak dihayati secara kesufian hanya akan meletihkan akal tetapi tidak membuahkan iman yang mantap. Usaha murni ini sangat memberi sumbangan dalam masyarakat Islam khususnya dalam memahami perbahasan tauhid lalu menterjemahkannya dalam bentuk penghayatan kerohanian.

Semoga Allah s.w.t. memberkati usaha beliau dan menerima usaha beliau sebagai amal soleh di sisi-Nya. Amiin.


Mohd Nasir bin Mohd Tap
Ketua Jabatan Penyelidikan dan Penerbitan
Kolej Dar Al-Hikmah

Buku ini boleh didapati daripada penulis sendiri khususnya yang tinggal berhampiran dengan Putrajaya atau boleh dapatkan terus daripada Pelima Media Sdn Bhd untuk lebih mudah.

Pelima Media Sendirian Berhad (852961-A),
3-1-1, Jalan Medan Pusat Bandar 4A,
Seksyen 9,
43650 Bandar Baru Bangi,
Selangor Darul Ehsan,
MALAYSIA.

• Nombor Telefon.

Telefon Pejabat • +6 (03) - 8926 7746
Fax Pejabat• +6 (03) - 8927 3479
Telefon Bimbit • +6 (016) - 209 9454

1 ulasan:

firusfansuri berkata...

Assalamu'alaikum wr wb,
mohon izin tuan rumah..

sebagai maklumat tambahan kepada yang berminat untuk membeli buku2 karya Ust. Raja Ahmad Mukhlis (dan karya ulama2 tradisi Ahlus-Sunnah Wal Jamaah yang lain), di area Shah Alam, Subang Jaya:

Bolehlah ziarah terus ke Kedai Buku Al Sunnah, 36 Jalan Bola Tampar 13/14, 40100 Shah Alam, Selangor. Sebagai makluman, kedainya betul-betul mengadap pintu gerbang Stadium Shah Alam.

Silalh hubungi Abg Khairul Anwar (0163306300), yang jua menguruskan laman webnya sendiri:

http://al-sunnah-bookstore.blogspot.com

Sekadar membantu sesama saudara, mudah-mudahan.

Terima kasih, wassalam.