CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Khamis, 9 Julai 2009

Sifat Hasad Dan Kerosakan Yang Dibawanya

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن نصره ووالاه

Hasad

Melalui sifat hasad ia menimbulkan kepada lima perkara kerosakan.


Merosakkan taat

Sabda Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam;


Hasad itu memakan pahala kebaikan, seperti api memakan kayu bakar.



Hasad adalah sifat jahat dan maksiat. Sebagaimana dinyatakan oleh Sayyidina Wahab bin Munabbih ra (Minhajul Abiddin), bahawa hasad mempunyai tiga ciri;


a. Jika berhadapan dia menjilat.

b. Jika di belakang, dia mengumpat.

c. dia senang orang lain mendapat celaka.


Apabila kita mengetahui betapa bahayanya sifat hasad. Hanya kepada ALLAH SWT kita berlindung dari kejahatan orang-orang hasad.


ALLAH SWT berfirman;


...dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia dengki..
.[Al-Falaq; 5]


ALLAH SWT memerintahkan kita agar meminta pertolongan NYA dari sifat hasad, sama halnya kita meminta perlindungan kepada ALLAH SWT daripada tukang sihir.


Nilaian akal yang waras pasti menyatakan bahawa sifat hasad itu adalah jahat lagi buruk kepada yang menghidapinya. Maka kepada ALLAH SWT Yang Maha Mulia kita memohon perlindungan.

Hasad menjadikan individu memiliki akal yang lemah, jiwa yang sentiasa gundah. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Ibnu Samma’ ra, bahawa keadaan orang zalim dan hasad itu adalah sama. Mereka memiliki nafas yang tersekat-sekat, akal yang kontang, hampa serta kesusahan rohani yang bertimpa-timpa.

Akibat daripada hasad adalah buta hati, sehingga tidak mampu memahami sesuatu hukum daripada sekian banyak hukum ALLAH SWT YANG MAHA MULIA. Golongan ini berasa ujub dengan pendapat sendiri. Sewenang-wenang menolak kewujudab mazhab. Mengeji pemakaian serban. Mereka menolak mentah-mentah segala pembentangan ilmiah daripada orang lain hingga mewujudkan pertelagahan di kalangan manusia kebanyakkan. Merekalah golongan wahabbi, syiah dan pejuang Islam liberal yang penuh penyelewengan di dalam agama.

Ubatnya adalah menjauhi pembahagian akidah, menjunamkan ego demi mengharungi “BAHTERA PERUBAHAN”.

Sufyan ats-Tsauri ra menyatakan,
“Biasakan olehmu diam dalam waktu yang lama, sudah tentu engkau akan bersifat wara’ (teliti)”.


Akibat lain daripada hasad adalah terhalangnya kebaikan, terhakisnya taufiq dan orang yang bersifat hasad itu tidak mendapat keperluan yang benar-benar diperlukannya.

Doanya terhalang disebabkan dosa-dosa yang dilakukannya. Barangkali dia merasa gembira dengan nikmat gelaran di dunia. Dia juga bergembira dengan keinginan-keinginan nafsu yang menjayakan kelangsungan kerjaya atau berupa anak-pinak. Namun jauh disisi ALLAH SWT, dia yang memiliki segala nikmat yang dibanggakan itu adalah antara manusia yang tercela.

Celaan ALLAH SWT itu kelihatan sebagai nikmat bagi yang menerima, juga sebagai pujian kepada manusia kebanyakkan yang melihat. Alangkah malangnya tanggapan, bahawa itu hanyalah suatu “seksaan” berupa laungan kemahsyuran bagi orang yang hasad. Berupa azab daripada ALLAH SWT bagi yang melihat seksaan yang mereka alami.

Keruntuhan institusi keluarga, kecelaruan akidah “3T” yang diada-adakan. Hati yang tidak tenteram akibat hidup yang tidak berkat dengan palungan caci maki kepada para imam mazhab, hinaan kepada wali-wali ALLAH SWT yang berwasilahkan jalan-jalan tasawwuff. Semua ini adalah di antara seksaan akibat pelakuan si penghasad.

Seperti dikatakan oleh Hatimul Asham ra.,
“orang dengki bukan ahli agama, dan orang yang suka mencela (menyamakan semua tarekat adalah sesat, menyamakan hadith dhoif dengan hadith maudhu’) tidak termasuk sebagai ahli ibadah. Orang yang suka mengadu domba tidak boleh dipercaya, dan orang hasad termasuk golongan yang tidak perlu mendapatkan pertolongan.”


Ketahuilah wahai diri yang menulis, bahawa orang yang bersifat hasad tidak akan sampai kepada tujuannya. Sebab, yang akan sampai kepada tujuannya adalah orang-orang Muslim yang mensyukuri nikmatNYA. Orang Muslim yang kukuh akidahya pasti memperolehi pertolongan daripada ALLAH SWT kerana mereka adalah mukmin.

Ayuh diri!..Kita jauhi hasad. Benar sekali sebagaimana dikatakan oleh Abu Ya’qub ra;

Ya ALLAH, sabarkanlah kami untuk menyempurnakan nikmat bagi segala hamba-MU dan kebaikan perbuatan mereka.


"وصلى اللّه على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم"


Wallahu’alam

Al-Haqir ila ALLAH Al-GHANIY;

Penulis : Almukminun

08072009

http://almukminun.blogspot.com/

SPS, Penang

Tiada ulasan: