CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Sabtu, 7 Disember 2019

KOMPILASI JAWAPAN ISU KANAK-KANAK DALAM SAF SOLAT



1. Jawapan daripada Dr Khafidz Soroni :

https://m.facebook.com/sawanih/photos/a.558069754360335/600968816737095/?type=3

- Ada dalil yang sahih susunan saf untuk lelaki dewasa, kanak-kanak lelaki, wanita.

لِيَلِيَنِّي مِنْكُمْ أُولُو الْأَحْلَامِ وَالنُّهَى، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ. (أخرجه مسلم وأبو داود والنسائي في الكبرى وابن ماجه)

"Hendaklah berdiri di belakangku dari kalangan kamu orang-orang yang matang/baligh dan faham/berakal, kemudian orang-orang yang hampir dengan mereka, kemudian orang-orang yang hampir dengan mereka”.

Bahkan ada diriwayatkan hadis dengan sanad hasan yang menyebut secara jelas susunan saf tersebut iaitu:

عَن أبي مَالك الْأَشْعَرِيّ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُكُمْ بِصَلَاةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَقَامَ الصَّلَاةَ، وَصَفَّ الرِّجَالَ وَصَفَّ خَلْفَهُمُ الْغِلْمَانَ، ثُمَّ صَلَّى بِهِمْ. (رَوَاهُ أَبُو دَاوُد وَالْبَيْهَقِيّ بِإِسْنَاد حسن، قاله النووي في خلاصة الأحكام)

Daripada Abu Malik al-Asya‘ri RA katanya: “Mahukah aku khabarkan kamu tentang solat Nabi SAW, iaitu baginda mendirikan solat dan menyusun saf kaum lelaki dan menyusun di belakang mereka saf kanak-kanak, kemudian baru baginda mengimami mereka”. Dalam versi lain:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَلِيهِ فِي الصَّلَاةِ الرِّجَالُ، ثُمَّ الصِّبْيَانُ، ثُمَّ النِّسَاءُ. (رَوَاه الْبَيْهَقِيُّ في السنن الكبرى وضَعَّفَهُ)

"Telah berdiri di belakang Rasulullah SAW di dalam solat, kaum lelaki, kemudian kanak-kanak, kemudian perempuan”. Sanad hadis ini daif, namun DIKUATKAN dengan hadis-hadis di atas.

- kanak-kanak lelaki (mumayyiz) hadir terlebih dahulu dan berada dalam saf dari orang lelaki dewasa.

- pandangan daripada ulamak muktabar mazhab asy Syafie seperti Imam An Nawawi (mujtahid fatwa mazhab Asy Syafie), Imam arRamli, Imam Ibnu Hajar al Haithami, Syeikhul Islam Zakariya al Ansari dan lainnya beserta kitab-kitab mereka.

2. Jawapan daripada Ustaz Syed Shahridzan
(ditujukan juga untuk adik yang bertanya dalam surat)

https://youtu.be/nKzGSXP6N4I

- kanak-kanak lelaki yang mumayyiz terlebih dahulu berada di saf hadapan memang berhak berada di situ.

- mendahulukan lelaki dewasa lebih utama untuk berada di saf hadapan (disertakan hadis sahih dan juga syarah dari Imam An Nawawi), ini juga sunnah.

- Dalam mazhab Asy Syafie dalam PANDANGAN MUKTAMAD - ketika iqamah dan kanak-kanak lelaki MUMAYYIZ dah berada di saf pertama maka tiada hak untuk keluarkan kanak-kanak itu dari safnya. Namun sunnah yang lebih utama adalah untuk lelaki dewasa.

- mengasingkan kanak-kanak lelaki BELUM MUMAYYIZ dari saf dewasa memang berlaku menurut pandangan ulamak dalam Kitab Fathul Bari oleh Ibnu Rajab (bukannya tiada) ini amalan sahabat Nabi sallallahu 'alaihi wasallam.

- makruh meletakkan dudukkan sekali kanak-kanak BELUM MUMAYYIZ dan lelaki dewasa dalam satu saf.

- kena jaga bab taharah (kebersihan) di bahagian kemaluan bagi lelaki yang belum bersunat/berkhatan.

3. Jawapan daripada Ustaz Azhar Idrus

- Hukum bawa anak kecil ke masjid
https://youtu.be/esJVsDdBcQc

- Anak buat bising dalam masjid siapa yang salah ?
https://youtu.be/vswNzLhDgBE

4. Jawapan daripada Ustaz Abdul Somad

- Hukum membawa anak solat ke masjid
https://youtu.be/tawIPZ8RHeY

- Anak-anak bermain dalam masjid
https://youtu.be/C196DbriMxY

Tiada ulasan: