CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

KONGSIKAN

Isnin, 4 Jun 2012

Penjelasan Hadith Palsu Riwayat Facebook

Alhamdulillah, memberi peringatan terhadap bahaya penyebaran hadith palsu memang baik. Namun sekiranya menyebarkan hadith yang kononnya dikatakan PALSU sedangkan ada yang bertaraf HASAN. Maka ini dinamakan satu jenayah ilmiyyah dan satu bentuk pembohongan terhadap Rasulullah !

Oleh itu, dengan inisiatif beberapa sahabat yang menyedari perkara ini telah turut sama mencegah kemungkaran yang dilakukan oleh  individu/golongan yang anti hadith dhoief dan mengelirukan umat Islam yang menyebarkan  kononnya semua hadith yang dimuatnaik dalam youtube susunan mereka (20 Hadith Palsu Riwayat Facebook) adalah PALSU kesemuanya.

Suka kami peringatkan firman Allah yang memerintahkan agar :



يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٍ۬ فَتَبَيَّنُوٓاْ أَن تُصِيبُواْ قَوۡمَۢا بِجَهَـٰلَةٍ۬ فَتُصۡبِحُواْ عَلَىٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَـٰدِمِينَ (٦)

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
(Surah al Hujaarat: Ayat 6)



Ini adalah youtube yang telah dibuat oleh sahabat kami dalam rangka memberi penjelasan, dan pencerahan terhadap hadith yang dikatakan PALSU berkenaan :



Tingkatkan pemahaman kita mengenai apakah itu hadith dhoief dan hadith palsu di bawah ini :

1.HADITH DHAIF الحديث الضعيف
2.HADITH MAUDHU’ الحديث الموضوع

3.Perbincangan Tentang Hadith Dhoief - Al Sheikh Muhammad Zaki Ibrahim Bab 1

4.Perbincangan Tentang Hadith Dhoief - Al Sheikh Muhammad Zaki Ibrahim Bab 2

5.Perbincangan Tentang Hadith Dhoief Bab 3 (Akhir)

6. BENARKAH IMAM AL-BUKHARI BERAMAL DENGAN HADIS DHAIF?

1 ulasan:

Muhammad Iqbal berkata...

alhamdulillah, ada juga yang sudi menerangkan kepada masyarakat dengan HUJAH, bukan dengan emosi dengan hanya menuduh itu ini tetapi tiada hujah.

Jazakumullahukhairan :)