CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Jumaat, 21 Ogos 2009

Tingkatkan Kualiti Puasa Kita - 1

Penulis : Ustaz Abu Zahrah

Sebagaimana yang telah al-faqir sebutkan pada entri sebelumnya bahwa persiapan dari sudut ilmu, mental, spiritual dan fizikal perlu diberi perhatian sebelum ketibaan Ramadhan Yang Mulia.

Dalam entri ini, al-Faqir ingin berkongsi mengenai persediaan dari sudut ilmu. Tetapi bukannya yang berkaitan dengan hukum-hakamnya tetapi mengenai rahasia puasa dan syarat-syaratnya yang bathin. Semoga dengan perkongsian yang ini sedikit ini dapatlah kita sama-sama membuat persediaan dan menanam ke’azaman untuk meningkatkan kualiti puasa kita kepada yang terbaik. InsyaAllah.


Di dalam kitab Sair as-Salikin oleh al-‘Allamah al-‘Arifbillah asy-Syaikh ‘Abdus Shomad al-Falimbani, pengarang menyebut:

فصل في أسرار الصوم وشروطه الباطن

Ini Satu Fashal Pada Menyatakan Rahasia Puasa Dan Menyatakan Segala Syaratnya Yang Bathin

Ketahui olehmu, hai orang yang menjalani jalan akhirat dan jalan kepada Allah Ta’ala, bahwa adalah bagi puasa itu 3 darjat:

Darjat Pertama - Puasa orang yang awwam yakni puasa kebanyakkan manusia yaitu menegahkan ia daripada makan dan minum dan jima’ [bersetubuh] dan menahan daripada segala yang membatalkan puasanya seperti yang tersebut pada fashal yang lalu

Darjat Kedua - Puasa orang yang khawwas iaitu puasa orang yang sholihin dan orang yang muttaqin iaitu menegahkan segala yang tersebut daripada yang pertama itu [seperti diatas] dan menegahkan pula akan segala anggotanya daripada berbuat ma’siat dan daripada berbuat yang sia-sia yang tiada memberi manfaat kepada akhirat dan hasil kesempunaan puasa mereka itu dengan 7 perkara:

(Pertama) memejamkan kedua matanya dan menegahkan keduanya itu daripada melihat kepada suatu yang mubah yang membimbangkan hatinya dari dhikruLlah Ta’ala dan daripada ingat kepada Allah. Sabda [Nabi] صلى الله عليه وآله وسلم:

النظر سهم مسموم من سهام إبليس لعنه الله، فمن تركه خوفا من الله آتاه الله إيمانا يجد حلاوته في قلبه – رواه الحاكم، صحيح (العراقي)

Ertinya: Melihat dengan syahwat itu iaitu satu panah yang dibubuh racun daripada beberapa panah iblis, maka barangsiapa meninggalkan melihat itu kerana takut akan Allah Ta’ala, nescaya memberi akan dia oleh Allah Ta’ala akan iman yang mendapat akan manis iman itu di dalam hatinya.
Dan lagi sabda Nabi صلى الله عليه وآله وسلم:

خمس يفطرن الصائم، الكذب، والغيبة، والنميمة واليمين الكاذبة والنظر بشهوة – رواه الأزدي، ضعيف - العراقي

Ertinya: 5 perkara yang membatalkan (pahala) puasa: (pertama) berdusta; (kedua) mengumpat; (ketiga) mengadu-ngadu akan orang; (keempat) bersumpah dengan dusta; (kelima) melihat akan sesuatu dengan syahwatnya, yakni dengan ingin.

(Kedua) memelihara lidah:
• daripada perkataan yang haram dan
• daripada perkataan yang sia-sia yang tiada memberi manfaat di dalam akhirat dan
• memeliharakan pula akan lidah daripada berdusta dan
• daripada mengumpat akan orang dan
• daripada mengadu-ngadu akan orang dan
• memelihara pula akan dia daripada segala perkataan yang keji-keji dan
• memelihara pula akan dia daripada berbantah-bantah dan berkelahi dengan orang dan
• memelihara daripada memaki orang.

Dan sayogianya hendaklah orang yang puasa itu
• melazimkan diam dan
• masyghul [sibuk] ia dengan membanyakkan dhikrullah Ta’ala dan
• membanyakkan membaca al-Quran.

Dan kata Mujahid رحمه الله تعالى

خصلتان يفسدان الصيام الغيبة والكذب

Ertinya: 2 perkara membinasakan ia akan puasa: (pertama) mengumpat-umpat akan orang dan(dua) berdusta.


Dan sabda Nabi صلى الله عليه وآله وسلم:

إنما الصوم جنة، فإذا كان أحدكم صائما فلايرفث ولايجهل، وإن امرؤقاتله أو شاتمه فليقل إني صائم، إني صائم

Ertinya: Hanyasanya puasa itu perisai. Maka apabila ada seorang kamu puasa, maka jangan mengerjakan suatu yang sia-sia dan jangan berbuat akan perbuatan orang yang jahil. Dan jika ada seorang hendak membunuh akan dia atau memaki akan dia maka hendaklah ia berkata bahwasanya aku puasa, bahwasanya aku puasa. (Hadits Muttafaqun ‘alaih). Maka jangan dilawan akan orang itu.

..... bersambung ..........

[Petikan dari kitab Sair as-Salikin ila ‘Ibaadati Rabbil ‘Alamin, tahqiq al-Fadhil Ustaz Abu ‘Ali Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari an-Nadwi al-Maliki, edisi jawi, halaman 414 – 419]

al-Faqir Abu Zahrah
27 Sya'ban 1430H


Sumber : Http://Al-Fanshuri.Blogspot.Com

Tiada ulasan: