CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Memuatkan ...

Jumaat, 28 Ogos 2009

Sheikh Nuruddin Al Banjari Menjawab Isu Hadith Musalsal bil Musafahah Yang Dibangkitkan Dr Asri

Baru-baru ini Dr Asri muncul di OASIS ASTRO melalui program Bahtera Perubahan. Dan beliau menimbulkan lagi isu Hadith Musalsal yang sebenarnya sudah lama dijawab oleh Sheikh Nuruddin al Banjari. Mengapa ya?

Sheikh Nuruddin Al Banjari tidak diberikan tempat sebagaimana yang diperolehi oleh Dr Asri sendiri. Dan tidaklah adil sekiranya mendengar sebelah pihak sahaja yang bercakap tetapi tidak mendapatkan penjelasan dari sebelah pihak yang lain.

Oleh itu, kami sampaikan penjelasan Sheikh Nuruddin al Banjari (sudah dijawab dari tahun 2007 lagi) mengenai tuduhan Dr Asri tersebut. Silalah nilaikan dengan matahati :






Diharap sahabat dan pembaca blog ini yang masih terbuka hatinya untuk berlapang dada dapat menyebarkan jawapan ini di blog dan sebagainya bagi memberikan penjelasan agar tidaklah Sheikh Nuruddin al Banjari ini terus dituduh tanpa dibela.

WaLlahua'lam.

Sumber rujukan : Youtube

2 ulasan:

Abu Muhammad berkata...

Assalamu'alaikum..

Betul ke kapal nabi nuh diperbuat daripada kayu kokka dan tongkat nabi musa diperbuat daripada kayu kokka?

Krongthip Mahalakorn berkata...

Sheikh Nuruddin orang yang melalui pengajian bertahun-tahun lamanya. Apakah pantas dia berbohong dalam mengucapkan hadits? Apakah manfaat yang diperolehi andai kata dia bebohong? Apakah orang yang mengaji dan memilih jalan dakwah sasnggup untuk ke neraka dengan hanya mengucapkan hadits yang dikatakan palsu? Apakah dia mendapat sesuatu manfaat jika bener berbohong?
Sama2 kita fikirkan. kalau ingin mencari kelemahan tokoh ini cari yang lebih sesuai dan munasabah.
Inilah antara kerektor pendiri fahaman Ibnu Wahab, menyerang peribadi tokoh agama yang yang tidak dipersetujui.
Lihat Rasul Dahri sanggup bersusah payah menulis buku hanya untuk menafikan keshidan Syed Qutb dan Hassan Al-Bana sedangkan perkara itu bukan urusan kita untuk diambil tahu. Urusan Allah terserahlah pada Allah Kita jaga diri dan ahli kita terlebih dahulu.
Bila sempurna beralih pula kita menyempurnakan tetangga dekat selepas itu tetangga jauh sedikit
dan begitulah seterusnya. Jadi untuk ssampai ke Mesir untuk mengambil peduli hal seperti itu rasnaya jauh lagi. Marilah sama2 kita renung dan mengambil iktibar dari argumentasi kasus ini.

Wallahu a'lam.

KONGSIKAN

Jom Ikut Kuliah Agama Secara Online!

Ahli Aqidah/Usuluddin/Tasawuf

Ahli Tafsir/Usul Feqh/Feqh/Feqh Perbandingan

Ahli Hadith

Ahli Mazhab Syafie

Ahli Perubatan Islam

Ahli Psikologi/Kaunseling

Ahli Perbandingan Agama

Ahli Bahasa Arab

Ahli Qira'at / Tajwid

  • Renungan - BERUNTUNGNYA ORANG YANG RAJIN MENGAJI. Nabi Muhammad S.A.W bersabda: "Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil k...
    9 bulan yang lalu
  • FAWASIL (SURAH UMM AL-QURAN) - MATAN NAZIMAH AL-ZUHR (MATAN ILMU FAWASIL) KARANGAN IMAM AL-SYATHIBI سورةُ أُمُّ القُرْآن وأُمُّ القُرْآن الكُلُّ سَبْعاً يَعُدُّها ولَكِن ع...
    Setahun yang lalu
  • Video Bacaan Hukum Qalqalah - Sekiranya anda telah membaca artikel saya yang lepas tentang hukum bacaan Qalqalah, tentu anda telah pun faham secara teorinya apakah yang dikatakan qalqal...
    4 tahun yang lalu

Ahli Pemikir Islam

Ahli Kajian Dan Penyelidikan