CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Khamis, 22 Ogos 2013

Isu Surau Di Sedili : Dr Asri Jadilah Orang Yang Menyelidik Bukan Memfitnah.

Rujuk ulasan Dr Asri yang terbaharu di sini :

1. http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7Wkb5djag=%3D

2. http://www.starproperty.my/index.php/articles/property-news/owner-has-right-to-let-private-places-of-worship-be-shared-says-ex-perlis-mufti/


Pesanan untuk Umat Islam agar tidak terburu-buru menerima komen yang tidak menyelidik tetapi suka menghukum seperti yang dibuat oleh  Dr Asri ini :

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٍ۬ فَتَبَيَّنُوٓاْ أَن تُصِيبُواْ قَوۡمَۢا بِجَهَـٰلَةٍ۬ فَتُصۡبِحُواْ عَلَىٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَـٰدِمِينَ (٦)

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
(Surah al Hujaarat: Ayat 6)|

Jawapan dari Ahli Majlis Fatwa Negeri Johor :




Jangan diikut perangai suka menuduh dan memfitnah ajaran Dr Asri :

1. Hakikat Kebenaran Tugas Membela Mufti Yang DiFitnah 

2. Bila 'Pakar Hadith' Berbohong, Mengapa Masih Ada Yang Mengikutinya ?

3. Dr Asri Zainal Abidin, Berhati-hatilah Ketika Mengkritik Ulamak

1 ulasan:

hiswandy berkata...

Salam, jawapan oleh Majlis Fatwa Negeri Johor sangat tepat dan memuaskan hati. Hujah-hujahnya juga bersandarkan kitab-kitab yang muktabar. Hujah Dr asri sangat lemah. Kalau lah hadis yang disebutkan itu tarafnya hasan atau sahih sekalipun, penganut kristian dari Najran itu menyembah Allah dan tidak menyembah patung-patung seperti yang berlaku di surau sedili. WaAllahu a'alam.