CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Khamis, 23 Jun 2011

Bolehkah Berpegang Dengan Penilaian Hadith al-Albani Bab 2

Oleh : Ustaz Mohd Khafidz Soroni

Sila baca artikel yang lepas terlebih dahulu : Bolehkah Berpegang Dengan Penilaian Hadith al-Albani Bab 1

Oleh kerana mulai semester ini saya mengajar subjek dirasat al-asanid (kajian sanad hadis), mungkin entri-entri kali ini akan banyak mengenai kajian-kajian sanad dan tokoh-tokohnya.

Tugas mengkaji dan meneliti sanad bukan suatu tugas yang mudah. Ia memerlukan ketekunan dan kesabaran yang digabungkan dengan pengetahuan serta pengalaman. Untuk menghukum hadis sama ada sahih atau tidak berdasarkan kajian sanad perlu kepada pengumpulan jalan-jalan riwayatnya serta membuat perbandingan di antaranya.

Namun, hukum yang dibuat oleh Syeikh al-Albani رحمه الله ke atas hadis-hadis sebahagiannya berdasarkan satu jalan riwayat sahaja. Justeru, cara sedemikian akan menghasilkan suatu hukum yang kurang tepat ke atas sesuatu hadis. Bahkan bercanggah antara satu hasil karya dengan satu hasil karya yang lain.

Maka, bagaimana orang yang memegang satu hasil karyanya sahaja dapat berasa yakin dengan hukum hadis yang diberikan di dalamnya?

Berikut adalah contoh-contohnya yang diambil dari enjin carian hukum hadis di www.dorar.net. Sebuah laman web yang bermanfaat kendalian orang salafi, namun saya kira ianya amanah dalam menukilkan data-data (kalau tak amanah, jadi salahpi pulak).

Contoh 1:

Contoh 2:
Contoh 3:
Contoh 4:
Contoh 5:
Contoh 6:


Contoh 7:
Contoh 8:

Contoh 9:
Demikianlah antara contoh-contoh perbezaan dan percanggahan hukum bagi hadis yang sama makna di sisi Syeikh al-Albani. Mungkin anda boleh rujuk secara lebih mendalam dalam tulisan-tulisan Syeikhuna Dr. Mahmud Sa'id Mamduh, Sayyid Hasan al-Saqqaf, Dr. Salahuddin al-Idlibi dan lain-lain.

Bagi setengah contoh di atas, jalan-jalan riwayat sesuatu hadis sebenarnya dapat saling kuat-menguatkan antara satu sama lain. Ungkapan lafaz yang berbeza bukan suatu masalah, asalkan maknanya sama dan tidak lari. Maka tidak sepatutnya kita memberikan hukum sesuatu hadis berdasarkan satu jalan riwayat sahaja dan 'memaksa' orang lain untuk menerima ataupun menolak hadis tersebut. Sedang ianya hukum yang belum mantap dan muktamad.

Wallahu a'lam.

ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا

Sumber : http://sawanih.blogspot.com/2011/05/bolehkah-berpegang-dengan-penilaian.html

Tiada ulasan: