CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Ahad, 31 Januari 2010

Kertas Kerja : Wacana Religio-Inteletual: Pro & Kontra Terhadap Peranannya pada Pembangunan Ummah

Oleh : Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia

Alhamdulillah, Wacana Pemikiran dan Pembinaan Ummah I yang bertemakan Gerakan Tajdid dan Pemikiran Najdiyyun telah selesai diadakan hari ini Ahad 24 Januari 2010 di Dewan Serbaguna Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, Kuala Lupur.

Wacana tersebut telah dihadiri oleh hampir 600 peserta yang berdaftar dan ada juga yang hadir dengan tidak mendaftar. Para perserta datang dari pelbagai peringkat umur dan latar belakang.

Program diisi dengan tiga pembentangan kertas-kerja seperti berikut:

  • Menilai Secara ’Ilmiyah Mengenai Peranan ‘Abdul Wahhab Sebagai Mujaddid-Muslih.
  • Wacana Religio-Intelektual Najdiyyun: Pro Dan Kontra Terhadap Peranannya Pada Tamaddun Ummah.
  • Pemikiran Aliran Najdiyyun Dalam Menghadapi Pemikiran Pasca-Modernisme: Satu Pengamatan



Ketiga-tiga kertas tersebut dibentang oleh dua tokoh yang banyak menulis dalam dada akhbar iaitu Ustaz (Dr) Muhammad ‘Uthman El-Muhammady, Felo Amat Utama, ISTAC, KL dan Profesor Madya Dr. Asmadi Muhammad Na‘im, dari Kolej Perniagaan, UUM, Sintok.

Suasana wacana berjalan dengan baik tanpa sebarang gangguan atau apa-apa peristiwa yang tidak diingini berlaku dengan para peserta tekun dan bersungguh mendengar hujah-hujah yang bernas dihidangkan kepada mereka. Suasana ini jauh sekali dari sangkaan dangkal yang dibuat oleh beberapa pihak yang tidak menyenangi penganjuran program seperti ini dengan mereka membuat laporan polis seminggu sebelum ini.



Program yang bermula dengan sesi pendaftaran pada jam 8:00 pagi diakhiri dengan sesi soal jawab yang ditamatkan sebelum jam 5:00 dengan para peserta diberi peluang sebebasnya untuk menyuarakan pandangan dan soal mereka.

Urusetia Wacana turut mengambil kesempatan dengan mengumumkan kutipan dana bantuan untuk Pondok Lubuk Tapah di Pasir Mas Kelantan yang terbakar pada awal pagi Jumaat lalu. Kutipan sebanyak lebih RM3,500 berjaya dikumpul untuk disalurkan kepada pengurusan pondok dengan kadar yang segera.



MUAFAKAT ingin mengucapkan berbanyak terima kasih ke atas Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang telah sama-sama menganjurkan program ini serta kerjasama yang diberikan oleh agensi-agensi lain serta pihak pengurusan Masjid Wilayah yang membenarkan penggunaan premis mereka walaupun perubahan tempat telah terpaksa diadakan dalam masa yang amat suntuk. Kami juga ingin mengucapkan jawatankuasa wacana yang diketuai oleh Pengarah Program Ustaz Haji Ismail Mina bin Ahmad dan seluruh sukarelawan yang bertungkus-lumus mengadakan pelbagai persiapan untuk menjayakan wacana ini.

Tambahan :

Kertas Kerja Dr Asmadi yang telah dibentangkan semasa Wacana Pemikiran Dan Pembinaan Ummah 1 sila dapatkannya di sini : Wacana Religio-Inteletual: Pro & Kontra Terhadap Peranannya pada Pembangunan Ummah

Tiada ulasan: