CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Memuatkan ...

Ahad, 18 Oktober 2009

Mereka (Kristian) Hendak Menggunakan Kalimah ALlah ?

Artikel ini perlu difahami menurut keadaan Umat Islam di MALAYSIA.













Baru-baru ini kita dikejutkan dengan usaha sebuah gereja untuk membenarkan pengunaan ALlah di dalam Bible. Sudah kita ketahui Kristian yang ada sekarang ini asalnya adalah dari agama samawi tetapi telah diselewengkan oleh tangan-tangan manusia seperti pengubahan isi kandungan bible yang bercanggah antara satu dengan yang lain dan banyak lagi 'error' yang sepatutnya tiada di dalam bible yang dikatakan wahyu dari Tuhan.

Banyak pendapat dari ilmuwan agama. Ada yang menyokong terus penggunaannya seperti Mufti Perlis itupun dengan menyelitkan perlekehan kepada ulamak muktabar mengenai pembelajaran sifat 20 yang katanya sila rujuk :

:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0427&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm

Ada yang membenarkan dengan bersyarat seperti yang dikatakan oleh iaitu Ustaz Haji Mohamed Daud al Iraqi antara petikannya :

tidak menjadi kesalahan kepada penganut Kristian dan Yahudi menggunakan kalimah 'Allah' malah ia sering digunakan oleh umat Krristian dan Yahudi sejak dari dahulu.

"Cuma jika Allah itu dikaitkan dengan perbuatan dan pemujaan syirik seperti mendua atau mentigakan Tuhan, itu adalah bertentangan dengan agama dan syarak dan dilarang umat Islam mengikut serta; tetapi jika mereka merujuk Tuhan yang sama tidak mengapa," katanya ketika dihubungi Harakah.


dan ini :

Mengulas lanjut, Dato’ Mohamed berkata,
ayat-ayat al-Quran turut menyatakan bahawa orang bukan Islam juga memperakui keesaan dan penciptaan dunia oleh Allah SWT termasuk menyebut kalimah Allah.

Dalam pada itu, beliau menegaskan jika akhbar Herald mempunyai agenda tertentu seperti mengelirukan orang ramai bahawa Allah juga meredai agama mereka, maka itu adalah dilarang.


Manakala di dalam Jabatan Agama Islam sendiri sudah menyatakan pendirian mereka tentang penggunaan kalimah ALlah yang dilihat lebih merbahaya dan menimbulkan kekeliruan kepada masyarakat Islam di Malaysia. Sila download di sini :

http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/KALIMAH%20ALLAH.pdf

http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/isu%20kalimah.pdf

Saya bersetuju dengan pendapat yang bersyarat serta menghalang pengunaan kalimah ALlah seperti yang dijelaskan oleh Jabatan Agama Islam tersebut.

Ingatlah pendapat yang diberikan sepatutnya dilihat dari konteks umat Islam yang berada di Malaysia. Kerana itu pelbagai perkara perlu diperhatikan sebelum menjatuhkan sesuatu hukum.

Sekarang mereka meminta penggunaan ALLah, akan datang apa pula? Kami pun ingin buat gereja menyerupai masjid? Ingin bernasyid, Kami juga ingin kebebasan untuk membuat surah baru di dalam al Quran - sudah ada dahulu seperti surah al muslimooon , surah wasoya dan sebagainya - itupun berapa ramai yang tahu di luar sana?

Yang bersetuju tanpa ada syarat? Silakan - tetapi ingatlah - apabila sudah ada kebenaran seperti ini, berlakunya perkara murtad yang lebih meluas, kekeliruan (sekarang ini pun orang awam banyak keliru dengan adanya mazhab la mazhabiyyah, ayah pin, ajaran guru kahar).Berapa banyak lagi kekeliruan yang hendak ditimbulkan sedangkan aqidah masih tidak dimantapkan di kalangan orang awam?

Adakah selepas ini kita akan menyalahkan dahulu orang awam. Asyik tunding menunding sahaja. Sedangkan kecelaruan sudah terjadi sebagaimana apa yang berlaku pada silap faham ISLAM HADARI.

ALLahu ALLah.... umat Islam itu bersaudara yang kasih mengasihi antara satu dengan yang lain. Jauhi diri daripada sikap individualistik. Cubit peha kiri terasa sakitnya di peha kanan. Sanggupkah kita melihat saudara kita yang lain terus berada di dalam kekeliruan, kejahilan mengenai Islam?.


Masih Terdapat Aqidah Umat Islam di Malaysia Yang Rapuh

Bukan logik sahaja yang kita lihat darihal penggunaan kalimah ALlah oleh paderi. Tetapi kesan kepada orang awam. Dr MAZA bercakap seolah-olah kepada orang yang mempunyai ilmu agama yang mendalam. Manakala realitinya yang dilihat di luar sana. Ramai yang tidak kenal pun ilmu Tauhid. Sedangkan usaha untuk mengajar kenal ALlah pun tidak banyak dilakukan. Sehinggakan yang bersolat pun berapa ramai yang culas?

Sepanjang yang saya ikuti program kem motivasi remaja dari Felda, JKR, YBJB, sekolah-sekolah - ramai yang tidak solat, dan saya pernah memberitahu mereka tentang persoalan yang selalu ditanya oleh orang Kristian untuk mengelirukan umat Islam. Dan mereka ternganga terpinga-pinga. Bercakap sahaja dengan teori di atas kertas tidaklah sama dengan orang yang turun ke padang dan melihat keadaan sebenar umat Islam. Turunlah paling kurang berjumpa dengan mereka yang tidak kenal tikar sembahyang, yang berumur 12 tahun sudah menghisap rokok dan ganja, bahkan menonton video lucah. Tanyakan mereka tentang injil dan bible apa bezanya. Berikan soalan pada mereka tentang petikan ini -

Allah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk
menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup
lembut untuk memberikan kenyamanan "

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu
melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak- anaknya "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar
ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan setiap keadaan, bahkan ketika anaknya
bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam
kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa
seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan
dan ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."
"Kau tahu;kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian
yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."

"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya,
kerana itulah pintu hatinya.. Tempat dimana cinta itu ada."

Kirimkan ini kepada setiap wanita yang anda kenal hari ini
untuk memperingati. .


Adakah petikan di atas dari Al Quran atau dari Bible? Dari ALlah ataupun rekaan dari Kristian yang selalu kita ambil?


Penggunaan kalimah ALlah tidak boleh dilihat sekadar kalimah sahaja. Ingatlah gerakan besar-besaran Kristian sedang berlaku merata-rata dari pedalaman orang Asli yang memeluk Islam sehinggalah ke negara yang teramai umat Islam di dunia iaitu di Indonesia.

Sahabat semua boleh rujuk di laman web perbincangan Indonesia sendiri apa sebenarnya yang berlaku jika benarlah ISU KALIMAH ALLAH ADALAH ISU REMEH. LIHAT DI SINI :

http://forum.swaramuslim.net/forum.php?id=F24_0

*Nasihat saya - baca dahulu keseluruhan di dalam laman Indonesia ini.

Dan ini yang terakhir :

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani “tidak akan pernah” ridha (membiarkan engkau bebas bergerak menjalankan aqidah dan rutinitas agamamu) sampai engkau mengikuti ‘millah’ mereka”
[QS. Al-Baqarah [2]: 121]

Pada tahun 1930, seorang missionaris, Samuel Zwemer pada Konferensi Misionaris di Kota Yerussalem menyatakan:
“Misi kolonialisme dan misionaris terhadap Islam bukanlah menghancurkan kaum Muslimin. Namun mengeluarkan seorang Muslim dari Islam, agar dia menjadi orang Muslim yang tidak berakhlak. Dengan begitu akan membuka pintu bagi kemenangan imperialis di negeri-negeri Islam.”


sumber :http://forum.swaramuslim.net/threads.php?id=4333_0_24_0_C

Remehkah isu penggunaan Kalimah ALLah?

Ustaz Farhan Bin AbduLlah iaitu seorang bekas Kristian yang telah dilatih untuk menjadi paderi oleh bapanya sendiri iaitu Ketua Paderi besar menjaga 15 buah gereja di Sabah telah mendedahkan sendiri adakah ada agenda tertentu di sebalik permintaan akhbar Herald The Catholic Weekly untuk meminta kebenaran penggunaan kalimah ALlah di dalam bible.

Yang seharusnya kita fikirkan :

1. Samakah penggunaan kalimah ALlah sebagaimana fahaman kita sebagai orang Islam dengan kalimah yang digunakan oleh Kristian di dalam bible tersebut?

Sebagai umat Islam yang beriman, kita mengimani bahawa ALLah adalah Esa (tunggal), tidak beranak dan tidak diperanakkan. Tidak menyamai apapun dengan makhluk-Nya. Ini dijelaskan sendiri di dalam surah al Ikhlas

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ (١) ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ (٢) لَمۡ يَلِدۡ وَلَمۡ يُولَدۡ (٣) وَلَمۡ يَكُن لَّهُ ۥ ڪُفُوًا أَحَدُۢ (٤)


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. (1) Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. (2) Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan (3) Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.(4)(surah al Ikhlas : 1-4)


Bahkan ALlah juga telah berfirman yang bererti :

Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga tuhan. Padahal tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir dari antara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(Surah al Maidah ayat : 73)


Menurut Ustaz Farhan,(Al Islam, m/s 8-9) :
Penganut penganut Kristian Ortodoks yang berpegang kepada Injil Perjanjian Lama (The Old Testament), memang menggunakan nama ALLah sebagai Tuhan mereka, tetapi tidak di dalam Injil Perjanjian Baru (The New Testament) yang menjadi pegangan penganut Kristian Katolik, Lutheran, Anglikan dan lain-lain. Samada kita sedar atau tidak golongan Kristian di negara ini yang bukan bermazhab Ortodoks telah pun menggunakan nama ALlah di dalam Bible mereka. Dan sekarang ini ingin menggunakan nama ALlah itu sebagai Tuhan mereka secara rasmi melalui undang-undang negara.

Kita menggunakan kalimah ALlah sebagai Rabbul Jalil, ALlah itu satu dan tiada Tuhan melainkan ALlah.

Berbeza pula dengan Kristian yang menyebut Tuhan tetapi Tuhan Bapa, Tuhan Anak, dan Ruhul Qudus. Di dalam Bible Perjanjian Baru, Matthew 27: 46 (Jesus berteriak dengan suara yang lantang "Eli-eli (tuhan) Sabaktani (mengapa engkau tinggalkan aku?" - Mengapa Jesus (yang dianggap Tuhan Anak) meminta tolong kepada ALlah? Sedangkan di dalam pegangan Kristian Jesus itu adalah ALlah.
Cuba lihat lagu dari Agnes Monica sendiri :

ALLAH PEDULI

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti
Mengapakah harus terjadi
Di dalam kehidupan ini
Suatu perkara yang ku simpan dalam hati
Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah perduli
Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yg kita hadapi
Tak akan pernah di biarkannya ku bergumul sendiri
Sbab Allah mengerti
Allah mengerti
Allah peduli
Segala persoalan yang kita hadapi
Tak akan pernah di biarkannya ku bergumul sendiri
Sbab Allah Yesus ku mengerti

Cuba bayangkan sekiranya kalimah ALlah ini digunapakai di dalam bible? Tidakkah ia menimbulkan kekeliruan?

2. Sudahkah kita turun padang untuk sama-sama membetulkan aqidah remaja dan umat Islam yang masih lagi goyah? atau sekadar melepaskan tangan dan menyerahkan bulat-bulat kepada orang lain. Kemudian bila timbul masalah saling tunding menunding, tetapi tidak mahu pula menunding pada diri sendiri.

Sebenarnya apa agenda sebenar Kristian yang bersungguh-sungguh ingin menggunakan kalimah ALlah Yang Maha Suci di dalam Kitab Bible? Ustaz Farhan mengajak kita meneliti apa yang ditulis oleh George W Peters dalam makalahnya, An Overview of Missions To Muslims. Peters mengakui betapa besar pengorbanan dan tugas yang terpaksa mereka lakukan demi mengkristiankan orang-orang Islam dengan ungkapan
"...(for those) who labored in blood, tears and sweat, and with prayer and patience in the Muslim world..."


Dalam sebuah buku diterbitkan oleh Universities and Colleges Christian Fellowship di United Kingdom tahun 1981 - Light on Islam : Reaching Out to Muslims Students In Britain - digariskan beberapa kaedah untuk menawan orang-orang Islam agar memeluk agama Kristian antara isinya :
"Terangkan tentang Jesus sebagai kalimah Tuhan, tidak sebagai anak Tuhan, kerana banyak masalah dan kekeliruan yang akan timbul".






















Risalah Kristian di bahagian depan kulit risalah tertulis kalimah Basmalah - RAHSIA JALAN YANG LURUS- Al Mustaqim.

Bukan tiada risalah dan komik terbitan missionari Kristian yang disebarkan secara haram. Bagaimana jika ia di'halalkan' pula? Adakah kita dapat menangkis dan menapis dakyah yang ada di dalamnya? Jika kita boleh menapis, bagaimana dengan saudara-saudara seIslam kita yang lain? Jom fikir!

5 ulasan:

pang5 berkata...

Senang cerita kalau takder penyakit jangan bawak masuk penyakit. Kalau undang2 di malaysia ni drpd dulu benarkan guna kalimah Allah pada agama lain itu lain cerita, ini kita dah ada undang2 yang melarang buat apa nak mansuh? Bukankah itu kelebihan untuk Islam? Nak mengurangkan kelebihan tu kan kejer pendek akal..

Undang2 islam kat malaysia ni pon x lengkap lagi nak mansuh apa yang dah ada..

pejuang_islam berkata...

salam ustaz..izinkan saya beri ulasan ttg tulisan ustaz..
saya perhatikan sebilangan besar umat islam keliru dengan 'ALLAH' dan 'TUHAN'..
saya ingin memberikan pandangan saya supaya bertujuan untuk kta sama2 selesaikan mesalah kekeliruan ini..sesiapa shj boleh menggunakan nama ALLAh kerana ALLAH itu nama bagi tuhan..iaitu tuhan yang menciptakan kita(semua makhluk di alam ini tidak kira bangsa apa jua pun) dan juga langit dan bumi, yang tidak boleh dicapai oleh akal dan juga tidak boleh difikirkan dzatNya..yang wajib kita sembah ialah dzat yang bernama ALLAH atau tuhan yang bernama ALLAH..sebagai contoh..AHMAD ialah nama bagi diri ahmad..jika saya kata saya ingin berjumpa ahmad, sudah tentu saya berhadapan dengan diri sebenar ahmad,iaitu seorang insan yang bernama AHMAD..bukan berjumpa dengan nama semata2..dalam konteks agama pula sudah tentu dzat yg bernama ALLAH itu bukan berbentuk...bukan merah,bukan hitam,bukan putih, bukan kecil, bukan besar..tetapi kita wajib menyembahNya kerana kewujudanNya..bukan menyembah nama itu..jika kita menyembah nama itu dengan huruf2 tersebut nyata sekali kita telah syirik yakni kita menyembah berhala kerana ia berbentuk...adakah huruf2 tersebut boleh beri kita rezeki? adakah huruf2 tersebut boleh beri kita manfaat? adakah huruf2 tersebut boleh beri kita mudharat? jadi, kita wajib menyembah dzat yg bernama ALLAH...ALLAH itu nama bagi tuhan..ALLAH itu dalam bahasa arab..kalimah pertama sekali dilaungkan semenjak kelahiran Nabi Muhammad..tetapi Nabi2 sebelum Nabi Muhammad nama tuhan berlainan..nama tuhan bagi Nabi Isa lain..Nama tuhan bagi Nabi Musa lain..walaupn berlainan tetap menyembah kepada tuhan dan tidak menyekutukanNya..kita tidak boleh mengatakan Nabi2 tersebut tidak bertauhid kepada tuhan yang menciptakan langit dan bumi..agama Nabi2 tersebut sudah tentu bertauhid kepada tuhan yang menciptakan langit dan bumi dan tidak menyekutukanNya..kesimpulannya, sesiapa sahaja boleh menggunakan nama Allah asalkan tidak syirik dan tidak ada unsur menyembah berhala..contoh menyembah berhala ialah ketika kita beribadah atau berzikir kita nampak kalimah itu..sedangkan yang disuruh sembah ialah zat tuhan...zat tuhan itu namanya ALLAH..yang ditakutinya orang yang labelnya agama islam itu sendiri boleh sesat dan syirik jika sekiranya mereka berbuat sedemikian..memang dalam al-quran telah disebutkan bahwa sembahlah allah..itu benar..maksudnya yang disuruh sembah ialah zat tuhan yang bernama ALLAH..bukan nama itu yang disuruh sembah..

IbnuNafis berkata...

Assalamu'alaikum pejuang,

Ya, mungkin benar perkataan anda. Bukan untuk menyembah nama. Kita menyembah zat ALlah (dan ini tidak perlu dibahaskan mengenainya).

Cuma yang perlu difikirkan, kita dikenalkan dengan ALlah mewakili zat-Nya, ALlah merujuk kepada - Nya yang disembah.

Jika yang difahami dalam surah al Ikhlas - ALlah tidak beranak dan tidak diperanakkan. Dan di dalam bible sendiri berlainan pula (saya tidak perlu panjangkan perbahasan sebab sudah dijelaskan dengan panjang lebar) fahamannya. Yang mereka sembah bukan merujuk kepada Allah (iaitu yang tidak beranak dan tidak diperanakkan dan tidak sama dengan makhlukNya).


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. (1) Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. (2) Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan (3) Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.(4)(surah al Ikhlas : 1-4)

Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: Bahawasanya Allah ialah salah satu dari tiga tuhan. Padahal tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa dan jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, sudah tentu orang-orang yang kafir dari antara mereka akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

(Surah al Maidah ayat : 73)


Sama atau tidak ALlah yang dimaksudkan dalam bible kristian yang diselewengkan sehingga perlu bersungguh-sungguh mempertahankan penggunaannya oleh mereka ?

Persoalan saya : Sudahkah memikirkan umat Islam yang masih lemah kefahamannya tentang aqidah ? Ataupun kita hanya memikirkan diri sendiri sahaja yang sudah kuat pegangan aqidah ?

Usaha kita untuk mencegah daripada mengubat bagaimana pula ?

P/s : Saya sudah menjalankan tugas untuk menerangkan dan memberi penjelasan bahayanya penggunaan ALlah dan tipu daya missionairi Kristian sebagaimana yang berlaku pada negara jiran (Indonesia).

WaLlahua'lam

Cengkih78 berkata...

salam,

sy bukanlah orang yg alim atau pandaii agama dgn ilmu yg tinggi. tetapi dari dulu lagi sy memang menentang penggunaan kalimah allah ini kerana ulasan yg diberikan oleh saudara dlm blog ini. masakan mungkin allah yg satu itu disamakan dgn allah bible? sedang pengertian mrk adalah berbeza dgn cara kita mengerti allah.

allah tiada tiga dua, hanya SATU.

membenarkan allah digunakan sbg rujukan tuhan dlm bible sama spt kita menyamakan allah itu ada 3. subhanallah. apakah sukar benar utk kita faham akan hal ini??

perdebatan ini bukan dlm konteks linguistik, tapi pengertiannya yg blh saja diselewengkan scr halus tanpa kita sedari. salahkan diri sendiri jika ada generasi akan dgt menyamakan jesus dgn allah kerana sikap sambil lewa kita dlm hal ini.

malangnya, isu ini dipolitikkan, utk menarik perhatian undi orang bukan muslim. ini yg saya sgt kesalkan.

ada perkara kita perlu tolak ansur, ada perkara kita perlu bertegas, kerana kelembutan yg melampau orang islam selalunya berkesudahan dgn penyesalan dan murka allah.

al-Manjuniyy berkata...

Sesungguhnya orang-orang kafir ketika berbincang dan berhujjah sahaja mereka menyatakan bahawa Allah itu adalah Pencipta, tetapi mereka sebenarnya tidak beriman kepada Allah.

Mereka hanya membohongi umat Islam kerana mereka telah kalah berhujjah ataupun hendak menyelamatkan diri.


http://al-manjuniyy.blogspot.com/2013/01/bantahan-terhadap-golongan-yang.html

KONGSIKAN

Jom Ikut Kuliah Agama Secara Online!

Ahli Aqidah/Usuluddin/Tasawuf

Ahli Tafsir/Usul Feqh/Feqh/Feqh Perbandingan

Ahli Hadith

Ahli Mazhab Syafie

Ahli Perubatan Islam

Ahli Psikologi/Kaunseling

Ahli Perbandingan Agama

Ahli Bahasa Arab

Ahli Qira'at / Tajwid

  • Renungan - BERUNTUNGNYA ORANG YANG RAJIN MENGAJI. Nabi Muhammad S.A.W bersabda: "Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil k...
    9 bulan yang lalu
  • FAWASIL (SURAH UMM AL-QURAN) - MATAN NAZIMAH AL-ZUHR (MATAN ILMU FAWASIL) KARANGAN IMAM AL-SYATHIBI سورةُ أُمُّ القُرْآن وأُمُّ القُرْآن الكُلُّ سَبْعاً يَعُدُّها ولَكِن ع...
    Setahun yang lalu
  • Video Bacaan Hukum Qalqalah - Sekiranya anda telah membaca artikel saya yang lepas tentang hukum bacaan Qalqalah, tentu anda telah pun faham secara teorinya apakah yang dikatakan qalqal...
    4 tahun yang lalu

Ahli Pemikir Islam

Ahli Kajian Dan Penyelidikan