CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Ahad, 22 Februari 2015

BENARKAH SHEIKH DR ALI JUM'AH MENGHALALKAN ZINA ?



BENARKAH SHEIKH DR ALI JUM'AH MENGHALALKAN ZINA ?

Bekas Mufti Mesir - Dr Ali Jum'ah telah difitnah lagi oleh mereka yang membenci beliau.

Jahatnya manusia yang membenci ini sanggup memviralkan pernyataan yang dipotong dari pernyataan yang sebenar dan kemudian menyebarkan pula gambar-gambar dengan berisikan tulisan fitnah berkenaan.

Benarkah beliau menghalalkan zina ?

Lihat pernyataan yang sebenarnya :

http://www.elwatannews.com/news/details/659816

Video keseluruhan :


Banyak berita yang “memfitnah” salah seorang ulama senior al-Azhar, Dr. Ali Jumah. Dalam berita yang diposting oleh news.fimadani.com tersebut disebutkan bahawa mantan mufti Mesir, Dr. Ali Jumah menghalalkan Zina.

Saya melayari beberapa sumber, ternyata berita tersebut di putarbelitkan oleh media. Hampir dipastikan, yang memutarbelitkan tersebut adalah oktum yang selama ini memang tidak suka dengan para ulama Azhar, terutama Dr. Ali Jumah.

Menjawab berita tersebut, Dr. Ali jumah secara jelas mengatakan bahawa memang dalam al-Quran tidak ada ungkapan yang menggunakan kata “hurrimat” terkait dengan pengharaman zina. Al-Quran menggunakan ungkapan “janganlah kalian mendekati zina”. Secara logiknya, jika mendekati zina saja diharamkan, maka berzina jauh lebih haram lagi.

Dalam usul Fikh ini masuk dalam Qiyas awla.

Menurut beliau, pengharaman atas sesuatu perkara tidak harus langsung menggunakan kata hurrimat. Beliau memberi contoh dengan hukum haramnya makan haiwan sembelihan yang tidak disebutkan nama Allah, atau tidak membaca Bismillah, seperti yang beliau nukil (petikan) dari Imam Zarkasyi dalam kitab al-Bahru al-Muhith. Firman Allah:

وَلا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ
Ertinya : “Dan janganlah kamu memakan haiwan-haiwan yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya, sesungguhnya perbuatan tersebut adalah suatu kefasikan.” (al-An’am, 6: 121).

Jelas sekali ayat di atas tidak menggunakan lafaz hurrimat. Meski yang demikian, hukum memakannya haram. Sayangnya, perkataan Dr. Ali Jumah dipotong sehingga seakan-akan beliau menghalalkan zina. Tujuan utamanya sangat ketara, ingin menjatuhkan wibawa ulama’ Azhar. Logiknya tabayyun yang biasanya sering diulang akan hilang sama sekali. Kerana tidak sesuai dengan visi mereka.

Sumber sekunder : http://blog.cc.net.my/2015/bekas-mufti-mesir-menghalalkan-zina/

Bacaan tambahan boleh dibaca di sini :

http://al-faedah.blogspot.com/2015/02/video-memfitnah-sheikh-ali-jumuah.html

Tiada ulasan: