Halaman

Khamis, 25 Jun 2009

Berpuasa di Bulan Rejab



بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن نصره ووالاه


Berpuasa di Bulan Rejab

Imam al-Nawawi (rahimahullah) menyebut:

“Tiada larangan dan tiada juga galakkan berhubung dengan bulan Rejab itu sendiri,
walaubagaimanapun:

• berasaskan bahawa pada prinsipnya berpuasa itu sendiri merupakan suatu amalan yang
dipuji, dan

• di dalam Sunan Abu Dawud, Rasulullah telah menggalakkan berpuasa di bulan-bulan
Haram, dan bulan Rejab adalah salah satu dari bulan-bulan Haram.

Hadith Berhubung dengan berpuasa di bulan Rejab

[1]
`Uthman ibn Hakim al-Ansari berkata: "Aku bertanya Said ibn Jubair berhubung dengan berpuasa di bulan Rejab, dan kami sedang berada di bulan Rejab, dan beliau berkara: “Akumendengar Ibn ‘Abbas berkata: “Rasulullah pernah berpuasa berterusan sehingga kami menyangka bahawa beliau tidak akan berbuka samasekali, dan beliau juga [ada ketikanya] tidak berpuasa berterusan sehingga kami menyangka bahawa beliau tidak berpuasa samasekali.”


.[Diriwayatkan oleh Muslim dan Abu Dawud dalam Kitab al-sawm, dalam bab berpuasa di bulan selain dari bulan Ramadhan, dan berpuasa di bulan Rejab].

Imam Nawawi seterusnya berkata bahawa:

"Berdasarkan hadith Said ibn Jubair dari Ibn `Abbas itu bolehlah dibuat kesimpulan bahawa berpuasa di bulan Rejab itu sendiri tidaklah dilarang dan tidaklah juga digalakkan secara khususnya, namun, ianya tertakluk kepada kaedah sepertimana berpuasa di bulan-bulan lain. Tiada dalil khusus yang mensabitkan secara nyata bahawa berpuasa di bulan Rejab itu dilarang mahupun digalakkan, namun berdasarkan prinsip bahawa berpuasa itu sendiri merupakan amalan perbuatan yang digalakkan dan di dalam Sunan Abu Dawud (*) menyebut bahawa Rasulullah telah menjadikan berpuasa di bulan-bulan Haram adalah amalan terpuji, maka bulan Rejab yang merupakan salah satu dari bulan-bulan Haram, berpuasa di bulannya turut digalakkan. Wallahu alam.”

[Imam Nawawi, Sharh Sahih Muslim Kitab 13 Bab 34 #179]

(*) Di dalam Sunan Abu Dawud pada Kitab al-Siyam, pada Bab “Berpuasa di bulan-bulan Haram”, juga di dalam Ibn Majah dan Ahmad, di mana hadith seorang lelaki yang mengulangi kata-katanya kepada Rasulullah :
"Aku boleh menanggung lebih dari itu," dan Rasulullah akhirnya bersabda: "Berpuasalah di bulan-bulan Haram."


Ianya juga sabit bahawa Ibn `Umar berpuasa di bulan-bulan Haram. [lihat Musannaf `Abd al-Razzaq 4:293, Musannaf Ibn Abi Shayba 1:125]

[2] Abdullah, seorang hamba yang dibebaskan oleh Asma’, anak perempuan kepada Saidina Abu Bakar al-Siddiq, merupakan bapa saudara kepada anak ‘Ata melaporkan bahawa "Asma' telah mengutusku kepada Abdullah ibn `Umar dan berkata: "Telah sampai kepadaku bahawa kau mengharamkan tiga perkara: jubah berjalur, kain pelana diperbuat dari sutera merah dan berpuasa penuh di bulan Rejab.” Abdullah menjawab: "Adapun berhubung dengan berpuasa di bulan Rejab, bagaimana pula kiranya seseorang itu berpuasa sepanjang waktu? Adapun berhubung dengan pakaian berjalur, aku mendengar `Umar ibn al-Khattab berkara bahawa beliau mendengar Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang memakai pakaian diperbuat dari sutera, tiada baginya saham buatnya di Hari Akhirat kelak." Dan aku khuatir jalur juga termasuk sebahagian darinya.

Adapun berhubung dengan kain pelana merah, nah! ini adalah kain pelana Abdullah dan ianya adalah merah. Aku kembali kepada Asma’ dan memaklumkan kepada beliau, lalu beliau berkata: "Nah! Ini adalah jubah Rasulullah ," dan beliau keluarkan dan tunjukkan kepadaku jubah yang diperbuat dari kain Parsi dengan dihiasi dari jalur-jalur sutera, dengan bahagian hujung tangan jubah itu juga dihiasi sutera dan berkata: "Ini adalah jubah Rasululah bersama `A'ishah sehingga beliau (Aishah) meninggal dunia, kemudiannya aku memilikinya. Rasulullah pernah memakainya dan kami membasuhnya kepada orang sakit supaya mereka dapat disembuhkan dengan sebabnya."

[Diriwayatkan oleh Muslim dalam Kitab al-Libas]

Imam Nawawi seterusnya berkata:
"`Jawapan Ibn Umar di atas berhubung dengan berpuasa di bulan Rejab itu adalah merupakan penafian beliau terhadap apa yang didengari oleh Asma’ kononnya beliau mengharamkannya, dan penegasan beliau bahawa beliau berpuasa penuh di bulan Rejab dan juga berpuasa sepanjang waktu, kecuali pada Hari Raya dan Tashriq. Ini adalah mazhab beliau dan mazhab bapanya, Saidina`Umar ibn al-Khattab, `A'isyah, Abu Talhah, dan lain-lain di kalangan Salaf, begitu juga Imam Shafi`e dan lain-lain. Pendirian mereka ialah puasa secara berterusan itu bukan sesuatu yang makruh.

[Pandangan lain Ibn ‘Umar melalui hadith diriwayatkan Ahmad di dalam kitabnya "al-Mughni" 3:167, di mana beliau tidak menggalakkan berpuasa sepenuhnya di bulan Rejab, tetapi berkata:

“Berpuasalah sebahagiannya, dan berbukalah sebahagiannya.”

* * * * *

Imam Nawawi seterusnya menambah:
"Hadith ini adalah dalil bahawa digalakkan mengambil berkat dari barang peninggalan dan pakaian para solehin. (wa fi hadha al-hadith dalil `ala istihbab al-tabarruk bi āthār al-salihīn wa thiyābihim)."

[Sharh sahih Muslim Kitab 37 Bab 2 #10]

[3] Bayhaqi meriwayatkan dalam Shu`ab al-iman (#3802):
Abu Abdallah al-Hafiz dan Abu Muhammad ibn Abi Hamid al-Muqri telah berkata:
dari Abu al-`Abbas al-Asamm, dari Ibrahim ibn Sulayman al-Barlisi, dari Abdallah ibn Yusuf,
dari`Amer ibn Shibl, yang berkata: "Aku mendengar Abu Qilabah berkata:

"Di sana ada suatu tempat di Syurga untuk mereka yang berpuasa di bulan Rejab.”


Imam Bayhaqi seterusnya menambah:
"Walaupun ianya mawquf setakat Abu Qilabah (tidak sampai kepada Rasulullah), yang merupakan salah seorang Tabi’in, dia sesungguhnyya tidak mengucapkan sedemikian itu melainkan pernah mendengarnya dari orang yang pernah mendengar orang yang diturunkan kepadanya wahyu (iaitu Rasulullah ), dan kejayaan itu adalah dari Allah jua."

Selawat dan Salam buat Junjungan Rasulullah , kaum keluarga Baginda dan para Sahabat Baginda.

"وصلى اللّه على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم"

GF Haddad ©

-Siap diterjemahkan dengan izin Sheikh Gibril Fuoad Haddad oleh Abu Afaf pada hari ini, 27/07/2006, bersamaan 2 Rejab 1427 di Edinburgh, Scotland-

Diambil;

http://www.mindamadani.my/content/view/164/4/

Rabu, 24 Jun 2009

AGAMA KRISTIAN ; PERTEMBUNGAN DI ANTARA KEPENTINGAN DIRI

Penulis : Almukminun

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن نصرهووالاه


Catatan tersebut dicatit penulis pada 20 Syaaban 1428H / 2 Sepetember 2007. Bertempat di Markas Angkatan Belia Islam Malaysia Sarawak (ABIM), Taman Seri Wangi. Berdasarkan perbincangan penulis bersama Mantan Paderi Malaysia Reverent Anthony.


ALHAMDULILLAH, penulis mendapat tarbiyyah beserta ingatan langsung daripada ALLAH SWT melalui kesempatan menghadiri usrah pimpinan PKPIM yang berlangsung pada 14 Mei 2009 lalu. Melalui pembentangan sesi usrah oleh Saudara Timbalan Presiden PKPIM, penulis tergerak untuk mengetengahkan perkongsian pengalaman yang penulis kutip hasil pentarbiyahan rohani ketika berada di bumi bertuah Sarawak.


.......................................................................................................................


AGAMA KRISTIAN ; PERTEMBUNGAN DI ANTARA KEPENTINGAN DIRI


Beliau dikenali sebagai Reverent Anthony dan merupakan seorang berbangsa India. Setelah ALLAH SWT mencampakkan hidayahnya maka nama beliau bertukar kepada Tuan Haji Ayub Abdul Rahman pada tanggal 4 September 1978. Beliau pernah tinggal di Jerman bagi melengkapkan ilmu kerahiban serta menguasai dengan lancar bahasa Jerman.


Bahkan, Reverent Anthony menyatakan beliau amat fasih dalam beberapa bahasa utama dunia termasuk Latin disebabkan sistem latihan terancang agama Kristian.


Menurut beliau lagi, konsep Kristian amat jelas mengenai bayi yang lahir akan mewarisi dosa warisan. “Bukti” kepada mereka ialah apabila Nabi Adam dan Hawa makan buah larangan daripada ALLAH SWT. Lalu, setiap yang lahir akan mewarisi apa yang ada daripada yang melahirkan.


Hari ini, kalangan penganut agama Kristian hanya membaca Kitab Bible daripada New Testment disebabkan Kitab Bible Old Testment amat jarang ditemui apatah lagi dalam keadaan yang asli.


Melalui Kitab Bible Old Testment ada dinyatakan rahsia-rahsia yang terus disembunyikan berkenaan utusan Rasul akhir zaman, Sayyiddinna Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalam. INSYAALLAH, akan penulis kongsikan nanti.


Di dalam semua kitab tidak ada mengenai agama Kristian. Agama Kristian baru sahaja berkembang oleh seorang Paul yang pertama di zaman Julius kemudian beliau mengembangkannya. Asal agama Kristian ialah dari agama Yahudi dan Nasara.


Tetapi di Romawi ia dinamakan Kristianisasi. Jika kita meneliti di dalam kitab Nabi Isa (Injil) tidak ada istilah yang disebut Kristian.


TIGA TUHAN


Apabila ditanya mengapa ada tiga tuhan yang diimani di dalam agama Katholik. Sepantas itu juga paderi-paderi senior akan melarang soalan tersebut untuk ditanya. Di dalam agama Kristian Katholik sendiri, mereka yakin bahawa wujudnya “God Father”, “God of Son (Jesus)” dan “God of Holly Ghost”.


Menurut Tuan Haji Ayub Abdul Rahman, istilah-istilah ketuhanan ini menunjukkan bahawa tuhan bagi penganut krsitian bagaikan sebuah keluarga. Digambarkan rupa tuhan mereka, dinyatakan nama-nama mereka serta sifat-sifat yang dimiki.


TENTERA KRISTUS


Beliau menambah lagi, bakal-bakal paderi yang dipilih sentiasa dibakar semangat mereka, bahawa mereka adalah tentera-tentera kristus. Mereka akan menjadi mata dan telinga kepada tuhan.


Merekalah yang bakal memimpin tentera-tentera lain ketika hampirnya Armageddon, (peperangan di antara tuhan dan syaitan) sebuah peperangan yang diyakini oleh penganut kristian akan berlaku sebagai pemutus kebangkitan hak dan menewaskan batil.


Armageddon, diambil daripada perkataan Hebrew har megiddōn yang bermaksud Pergunungan Megiddo di negara haram israel. Pergunungan ini dikatakan pernah bermandi darah dalam tiga perperangan klasik dan suci semenjak kurun ke 15 hingga 1918 (Perperangan di antara Empayar Uthmaniyyah dan British).


Tuan Haji Ayub menambah, beliau ditempatkan di negara Switzerland bagi meneruskan pengajian beliau sebagai bakal paderi. Di sebuah gereja yang dikenali sebagai Order of St. Benedict, Tuan Haji Ayub ditempatkan. Menurut beliau, gereja tersebut sangat indah dengan berlatarbelakangkan gunung-gunung menghijau di Switzerland.


PEMBAHAGIAN STRUKTUR KELAS dan RUKUN


Di dalam institusi gereja, berlaku pembahagian kelas manusia. Priest (mempunyai kuasa dalam pelaksanaan ritual-ritual kristian) merupakan pemegang hieraki tertinggi. Mereka yang bergelar Priest, boleh terdiri daripada salasilah keluarga atau lantikan. Priest, mestilah tidak berkahwin.


Kelas kedua ialah untuk rahib, hanya kerana mereka wanita, maka mereka tidak boleh diletakkan di tempat kelas pertama. Manakala, kelas ketiga ialah untuk orang kristian katholik sahaja, agama lain tidak boleh diletakkan sebaris dengan mereka.


Terdapat sumpah yang perlu dipegang sehingga mati oleh para paderi. Di dalam Kristian mempunyai tujuh rukun iaitu:-


i). Ekaristi Pembaptisan - seseorang yang ingin memeluk Kristian Mereka mesti dibaptiskan air suci.

ii). Ekaristi Pengakuan - mengaku dosa di hadapan paderi

iii) Ekaristi Maha Kudus - memakan tubuh Tuhan (Khusti kudus)

iv) Ekaristi Minyak Suci - air suci

v). Ekaristi Krisma - penerima ekaristi Maha Kudus layak menerima Krisma

vi). Ekaristi Imaman – menjadi paderi

vii). Ekaristi Perkahwinan - hanya untuk penganut awam (Paderi tidak menerima ekaristi ini)


KEPINCANGAN


Penulis ingin berkongsi perihal rukun yang kedua iaitu Ekaristi Maha Kudus, bermaksud memakan tubuh Tuhan (Nabi Isa).


Penulis katakan pada sahabat-sahabat beragama kristian sedangkan Firaun yang zalim itupun tidak pernah memakan tubuh tuhan kenapa pula ulama Kristian boleh makan tubuh tuhan?.


Penulis jelaskan kepada mereka, apabila semua paderi memakan Khusti Kudus (sejenis makanan yang diimport khas dari Itali) bermakna itu satu penghinaan kerana tubuh tuhan boleh dimakan.


Khusti Kudus tidak mempunyai rahsia apa-apa, ia seolah-olah seperti roti yang dicampur dengan bahan lain.


Menurut Tuan Haji Ayub lagi, beliau merupakan di antara pelajar yang cerdik lalu ditempatkan di Cathedral of Cologne, Jerman. Ia merupakan di antara gereja paling cantik di dalam dunia. Beliau menambah, sistem organisasi Kristian dunia amat terancang.


Namun, tetap pincang! Cardinal merupakan jawatan kedua tertinggi selepas Pope. Mereka disediakan dengan pelbagai kemudahan sperti rumah, kenderaan-kenderaan mewah seperti Mercedes dan BWM yang akan sentiasa ditukar mengikut edisi terbaru. Mereka tidak akan memakai pakaian sebagaimana manusia kebanyakkan.


Kepincangan seterusnya, ialah seorang paderi boleh mengikut budi bicaranya tidak memaafkan dosa yang dilakukan berulang kali oleh seseorang. Seolah-olah dia berfungsi sebagaimana tuhan.


Tanggapan ini disokong bahawa paderi adalah lantikan langsung daripada Jesus Christ. Jesus Christ suci daripada dosa, lalu paderi juga adalah suci daripada dosa.


Persoalannya, jika ibu bapa paderi tersebut melakukan dosa, sedangkan paderi tersebut lahir daripada keduanya. Adakah layak untuk diampunkan dosa kedua ibu bapanya disebabkan perbezaan anak dan ibu bapa? Bagaimana pula seandainya paderi sendiri melakukan dosa? Siapa pula yang akan mengampunkan dosa mereka.


ISRA’ MIKRAJ di DALAM BIBLE


Di dalam Book of Malakhi (Bab 2 ; 1) ada dinyatakan perihal seorang Nabi yang datang secara tiba-tiba. Dia angkat jasadnya ke langit dengan menaiki haiwan tunggangan. Kemudian diturunkan bagi menyampaikan berita kenabian.


Andai ini ditujukan kepada Jesus Christ, dimanakah pembuktian melalui kalam Old Testement apatah lagi daripada New Testement?


RASULULLAH SHOLLALLAHU ALAIHI WASSALAM DI DALAM BIBLE


Manakala di dalam Book of Hagai (Bab 2 ; 7), ada disebut perihal Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam.


Namun, ini semua disembunyikan dengan hilangnya Bible asli (Injil). Gelar yang tercatat di dalam INJIL ialah Muhammad atau Ahmad telah ditukar kepada (HIM), iaitu diterjemahkan oleh para pembohong agama kristian sebagai merujuk kepada Jesus Christ.


MARYAM ; RATU SYURGA


Mereka mengakui Jesus Christ mempunyai ibu bernama Marry (Maryam). Walaubagaimanapun, tidak dicatatkan di dalam Old Testement perihal Saidatina Maryam sebagai Ratu Syurga.


Justeru, persoalan masih berbekas tanpa jawaban perihal kebenaran ajaran kristian pada hari ini.


Manakala bagi kristian ortodoks, mereka sama dengan mazhab katholik namun tidak mengiktiraf Pope sebagai ketua krstian di seluruh dunia.


Prof. Dr. Carl Runner merupakan penulis buku teks The Divinity of Jesus Christ, yang wajib dibaca oleh bakal-bakal paderi di seluruh dunia. Hasil tulisan beliau telah diterjemah kepada 140 bahasa.


Ini membuktikan bahawa beliau bukan calang-calang orang di dalam agama kristian. Walaubagaimanapun, beliau menyatakan semakin keliru dengan kewujudan istilah trinity dan Jesus Christ sebagai anak tuhan.


RENUNGI


Justeru, pembuktian-pembuktian ini lahirnya daripada seorang mantan paderi kristian katholik yang menghambakan dirinya di dalam agama kristian.


Sifat culas dalam mendalami Islam perlu digantikan segera dengan keinginan mendalami ilmu. Hanya dengan ini benteng akidah dapat dipertahan tanpa ragu.


Jika di zaman penjajahan Inggeris, Portugis masyarakat Melayu tidak tergugat akidah untuk berlaku murtad, tetapi mengapa di zaman kini dimana pemimpinnya adalah Islam.


Namun, gejala murtad bagai dipandang ringan. Lebih parah lagi, aktiviti takfir, menghukum bid’ah lalu sesat dan masuk neraka semakin menjadi.


Terbukti, penghancur Islam bukan di kalangan orientalis semata, tetapi turut disumbang oleh golongan yang mendaulatkan Islam demi kepentingan diri serta jauh daripada pelaksanaan hikmah.


Ramai manusia yang murtad daripada Islam di luar sana terpikat dengan agama kristian disebabkan akhlak pembawa-pembawa agama tersebut. Mereka menang disebabkan akhlak, dan itulah yang dijadikan tajuk khas pembelajaran mereka dalam menarik dan memurtadkan masyarakat Islam khasnya Melayu.


Jika ada yang bertanya mengapa muslim keluar daripada Islam? Ini disebabkan suasana keluarga Islam telah gelap tanpa amalan solat bersama, mengaji dan membaca makna.


Apatah lagi dengan meringankan langkah mendalami ilmu agama. Hanya yang ada di kalangan pemimpin keluarga Islam hari ini ialah bagaimana untuk menambah mewah harta, atau memastikan anak-anak yang dikasihi mencatat “A” bagi mata pelajaran akademik. Agama hanya dipandang sebagai adat kebiasaan hingga mati di dalam hati nurani.



KESIMPULAN


Islam merupakan agama yang terakhir. Di dalamnya mengandungi panduan yang paling sempurna dan menyeluruh, dalam membimbing umat manusia.


Ia hadir dalam rangka untuk memansuhkan agama-agama samawi terdahulu, dan membetulkan kesalahan-kesalahan yang terkandung dalam ajaran yang dinisbahkan kepada ALLAH SWT, seperti Yahudi dan Kristianiti, yang pada hakikatnya merupakan suatu himpunan ajaran-ajaran rekaan para agamawan mereka sendiri.


AlLLAH SWT berfirman dalam menyeru kepada konsep aqidah yang sebenar:


Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan denganNya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam".

[Surah Ali Imran: 64]


Wallahu’alam


وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وبارك وسلم أجمعين، والحمد لله رب العالمين


Al-Haqir ila ALLAH AL-GHANIY:

Almukminun

24 Jamadil Awwal 1430H

Sumber : Http://almukminun.blogspot.com

Isnin, 22 Jun 2009

Perbincangan Tentang Hadith Dhoief Bab 3 (Akhir)

Ulama Sufi dan Hadith Dhoief

Mudah-mudahan para saudara kita di kalangan penulis dan pembimbing selepas ini mengambil sikap warak (berhati-hati) daripada menghamburkan pandangan secara pukul rata sehingga sampai menganggap palsu terhadap hadith-hadith dhoief. Seolah-olahnya hadith dhoief itu tidak boleh diambil manfaat, tidak perlu dihormati dan tidak boleh dinukilkan dan tidak boleh langsung berjinak-jinak dengan lafaz dan pengertiannya.

Kemungkaran yang paling teruk ialah apabila kemelut yang dihadapi oleh saudara-saudara kita ini tidak berkurangan sampaikan mereka sanggup mempertikaikan orang-orang Sufi hanya kerana berpegang kepada hadith dhoief, walaupun dalam hal-hal yang disepakati oleh para ulama hadith timur dan barat bahawa hadith dhoief sunat diamalkan. Di kalangan ulama-ulama sufi tidak kurang ramainya mereka yang terdiri dari kalangan ulama besar dalam bidang hadith.

Ibn Abdul Barr berkata :
Hadith-hadith yang berkaitan dengan fadhilat-fadhilat, maka kami tidak perlukan orang yang layak untuk dijadikan hujjah.


Ibn Mahdi menyebutkan dalam kitab al Madkhal :

Apabila kami meriwayatkan daripada Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam tentang halal haram dan hukum-hakam, maka kami akan memperketatkan sanad-sanadnya dan kami akan membuat kritikan (pemeriksaan) terhadap rijalnya (nama-nama perawi yang terdapat dalam sanad). Tetapi apabila kami meriwayatkan hal-hal yang berkaitan fadhilat, ganjaran pahala dan seksa, maka kami mempermudahkan sanad-sanadnya dan kami ebrtolak ansur dengan rijalnya.


Imam al Ramli menyebutkan :

Hadith-hadith yang terlalu dhoief (iaitu hadith yang dinamakan al wahiah) apabila sebahagiannya bergabung dengan sebahagian yang lain, maka ia boleh dijadikan hujjah dalam bab ini (iaitu bab fadhilat, perkara yang menambat hati, nasihat, ketatasusilaan, sejarah dan seumpamanya).
Berdasarkan inilah maka al Mundziri dan para pentahqiq yang lain mengumpulkan hadith-hadith terbabit dalam kitab al Targhib wa al Tarhib (menggemar dan membimbangkan).

Pendekatan yang diambil oleh golongan terdahulu yang membuat pengkhususan dalam bidang hadith ini samalah dengan pendekatan yang diambil oleh sesetengah fuqaha' dan ulama tasawuuf. Dan dengan pendekatan inilah kami berpegang. Dalam matan hadith dhoeif kita banyak menemui hukum-hakam, ilmu pengetahuan, perkara yang menambat hati, dan adab yang kesemuanya ada kaitan dengan wahyu kenabian. Ilmu pengetehuan itu adalah barang orang Mukmin yang hilang.

Inilah pendekatan yang diambil oleh ulama terdahulu seperti at Thauri, Ibn Uyainah, Ibn Hanbal, Ibn al Mubarak, Ibn Mahdi, Ibn Mu'in dan al Nawawi. Ibn 'Adiy meletakkan satu bab berkaitan hal ini (penerimaan hadith dhoief) dalam kitabnya yang berjudul al Kamil. Begitu juga yang dilakukan oleh al Khatib dalam kitab al Kifayah.

Pada masa kini kita dapat melihat (amat mendukacitakan) ada golongan yang menolak hadith-hadith al Bukhari kerana tidak sejajar dengan kefahaman yang dipeganginya, dan tidak bersesuaian dengan kecenderungan atas nama menolong sunnah.

Malah ada orang yang menulis buku berkaitan hal ini sedangkan dia bukan orang yang berkelayakan. Ada puluhan musuh-musuh Islam yang membantunya untuk mencetak buku berkenaan dan mengagihkan secara percuma di merata-rata tempat walau pun menelan kos yang besar yang didorong oleh kepentingan mendapatkan keuntungan material dan niat yang buruk.

Kalau tidak dengan rahmat ALlah, dan langkah-langkah yang diambil oleh Majalah Muslim (iaitu majalah yang diasaskan oleh penulis) dan sesetengah ulama hadith (untuk menangkis usaha tersebut), nescaya akan menyebabkan timbul keraguan terhadap semua hadith yang diriwayatkan oleh al Bukhari, apatah lagi riwayat oleh imam-imam hadith yang lain.

Tentunya (jika tidak ada usaha yang diambil oleh sesetengah ulama dalam menangkis golongan terbabit) maka sunnah Nabi yang telah sabit secara ilmiyah terdedah kepada fitnah (semoga ALlah melindunginya) yang ditimbulkan oleh golongan yang mendakwa sebagai penegak sunnah, kononnya mereka yang lebih mengetahui daripada orang lain tentang ilmu sunnah.

Al Nasa'ie telah mengeluarkan nama-nama perawi yang ditidak diketepikan begitu sahaja, iaitu nama perawi yang sesuatu hadith itu hanya bersumberkan daripadanya, asalkan jangan dia dikenal pasti sebagai seorang pembohong.

Apa yang berlaku kepada kami (iaitu hadith-hadith yang diamalkan oleh kami) yang diriwayatkan oleh tokoh-tokoh besar sufi tidak terdapat di dalam sanadnya perawi yang pembohong. Cukuplah ini sebagai dalil keharusan beramal dengan hadith yang dhoief pada tempatnya. Dan inilah pendirian yang diambil oleh ulama-ulama tasawwuf.

Kami memohon keampunan kepada ALlah dan bertaubat kepadaNya. Dialah jua yang memberikan taufiq dan tempat untuk meminta pertolongan.

Sumber : As Shiekh al Hafiz Abu al Fadl AbduLlah al Siddiq al Ghumari, Makna Sebenar Bid'ah Satu Penjelasan Rapi, Cetakan 2007, Middle East Global (M) Sdn. Bhd, Selangor.

Ahad, 21 Jun 2009

Siapakah Firqatun Najiah (Golongan Yang Selamat) ? Bab 11

*Sila memulakan pembacaan dari Bab 1 hingga bab yang terkini, klik : Siapakah Firqatun Najiah (Golongan Yang Selamat)?

Pada halaman 120, penulis kitab (Sheikh Khajandi) itu berkata dengan maksud untuk menasihati para ulama dan ahli nahu dan ilmu-ilmu alat lainnya :
“saya berkata kepada para penuntut ilmu: “Wahai orang-orang yang bodoh yang menamakan diri dengan ulama! Kalian telah menyibukkan diri dengan ilmu-ilmu orang Yunani (ilmu mantiq), ilmu saraf, nahu dan ma’ani. Kamu menyangka bahawa ini adalah ilmu padahal ilmu yang sesungguhnya itu adalah ayat muhkamah yang ada dalam al Quran atau Sunnah yang betul-betul dari RasuluLlah sallaLlahu ‘alaihi wasallam.

Perhatikanlah wahai saudaraku, bagaimana sebenarnya etika yang dimiliki oleh para pengaku firqah najiyah itu. Sungguh mereka sama sekali tidak menyedari bahawa al Quran dan Sunnah tidak akan dapat difahami kecuali dengan ilmu-ilmu alat seperti itu. Saya memohon maaf kepada pembaca yang budiman kerana telah menampilkan contoh-contoh seperti ini, contoh-contoh yang sebenarnya merupakan sebahagian kecil dari sekian banyak ucapan dan lontaran yang telah disebarluaskan oleh para pengaku Firqah Najiah itu dalam rangka pengkafiran terhadap kaum Muslimin baik secara kolektif (kelompok) mahupun individu.

Latar Belakang Pengkafiran Mereka Terhadap Penduduk Dubai dan Abu Dhabi

Pengkafiran mereka terhadap penduduk Dubai dan Abu Dabi – tidak lain dan tidak bukan disebabkan oleh kerana mereka itu bermazhab Maliki dan Asya’ari yang melakukan takwil terhadap beberapa ayat sifat. Maka mereka pun menggelarkan mereka dengan al Jahmiyah al Mu’atthillah serta mengeluarkan mereka dari millah iaitu Agama Islam.

Saya (Dr Muhammad Adil Azizah Al Kayali) berkata :

Jika ta’wil terhadap sebahagian ayat-ayat sifat itu merupakan ta’thil, kafir, tahrif dan kerosakan dalam i’tiqad maka beranikah mereka menegaskan bahawa hukum seperti ini juga mengenai Ibnu Taimiyyah ?

Beranikah mereka menghukumkan bahawa Ibnu Taimiyyah itu adalah Jahmi Mua’thill seperti pengikut Mazhab Maliki serta mengeluarkan Ibnu taimiyah itu dari millah kerana sesungguhnya dia juga telah melakukan ta’wil terhadap beberapa ayat sifat. Dan pada akhirnya beranikah mereka berkata bahawa Ibnu Taimiyyah itu kafir dan para imam yang tidak mengkafirkannya juga termasuk kafir dan tidak disolatkkan jenazahnya?

Semua ini adalah kerana mencontohi penghukuman mereka terhadap penduduk Dubai dan Abu Dhabi kerana Ibnu Taimiyyah sama sahaja dengan mereka dalam hal pena’wilan terhadap beberapa ayat sifat. Ataukah mereka akan menerapkan hukum yang bercanggah serta mempertahankan Ibnu Taimiyyah untuk menyelamatkan beliau dari tuduhan kafir kerana sebenarnya beliau (Ibnu Taimiyyah) juga termasuk ulamak yang melakukan ta’wil?

Jika mereka mempertahankan Ibnu Taimiyyah berhubung dengan langkah beliau yang melakukan ta’wil, lalu mengapakah mereka tidak mempertahankan penduduk Dubai dan Abu Dhabi yang merupakan pengikut Mazhab Maliki serta kepada kaum Muslimin lainnya yang juga melakukan takwil terhadap beberapa ayat sifat?

Ketika menjelaskan firman Allah ta’ala –
كُلُّ شَىۡءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجۡهَهُ
Ertinya : Segala sesuatu pasti binasa kecuali wajahNya
(Surah al Qasas : 88).

Ibnu Taimiyyah berkata :
“Maksudnya adalah segala sesuatu itu binasa kecuali amal-amal dan selainnya yang dimaksudkan kerana Allah. Diriwayatkan dari Abil ‘Aliyah bahawa dia berkata: “kecuali sesuatu yang dimaksudkan kerana Allah. Dari Ja’far As Sadiq : “Kecuali agamaNya”. Makna dari 2 penafsiran ini sama.”
- Majmu’ al Fatawa II/427

Ibnu Taimiyyah juga berkata :
Maksud dari (وَجۡهَهُ) pada (– كُلُّ شَىۡءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجۡهَهُ ) adalah al Haq. Dari Mujtahid: “Kecuali Dia”. Dari adh Dhahhaq “Segala sesuatu itu binasa kecuali Allah, syurga, neraka dan al Arsy”. Dari Ibnu Kisan : “Kecuali kerajaanNya”.
– Majmu’ Al Fatawa II/428.

Dalam jilid II/428 dan 429 Ibnu Taimiyyah berkata :
Firman Allah – كُلُّ شَىۡءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجۡهَهُ maksudnya adalah : (kecuali) agamaNya, iradahNya dan peribadatan kepadaNya.


Di dalam jilid II/434 ketika menjelaskan firman Allah :

كُلُّ مَنۡ عَلَيۡہَا فَانٍ۬ (٢٦) وَيَبۡقَىٰ وَجۡهُ رَبِّكَ ذُو ٱلۡجَلَـٰلِ وَٱلۡإِكۡرَامِ (٢٧)

Ertinya : Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa. Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.
(Surah ar Rahman : 26-27)

Ibnu Taimiyyah berkata :
"Sesungguhnya kekekalan wajah ALlah yang disifatkan dengan keagungan dan kemuliaan itu adalah "kekekalan zatNya".
Di dalam jilid VI/394 ketika menjelaskan firman ALlah :


يَوۡمَ يُكۡشَفُ عَن سَاقٍ۬ (٤٢)

ertinya : Pada hari ketika betis disingkapkan
(surah al Qalam:42). Ibnu Taimiyyah berkata :
"Diriwayatkan dari Ibnu Abbas dan sekelompok lainnya bahawa yang dimaksudkan dengan ayat tersebut adalah as syiddah (ketakutan). Kemudian dia berkata : "Dan tidak diragukan lagi bahawa zahir al Quran itu tidak menunjukkan bahawa dia itu sebagai bahagian ayat-ayat sifat kerana Allah berfirman : يَوۡمَ يُكۡشَفُ عَن سَاقٍ۬ (٤٢) iaitu berbentuk nakirah dalam ithbat (bukan nafi) dan tidak diidhafahkan kepada ALlah sehingga tidak dikatakan عَن سَاقٍ۬ (betisnya). Kerana tidak dima'rifahkan dengan idhafah itulah maka ia tidak boleh dikategorikan sebahagian dari ayat-ayat sifat.


Maka jika terhadap Ibnu Taimiyyah dipertahankan kerana takwilnya, lalu mengapa penduduk Dubai dan Abu Dhabi serta seluruh kaum Muslimin mesti dicerca kerana takwil mereka? Dan kenapa pula mereka dikafirkan dan menganggap imam yang ragu-ragu dengan kekafiran mereka atau imam yang tidak mengkafirkan mereka adalah juga orang-orang yang kafir yang jenazahnya tidak boleh disolatkan?

Lalu setelah mereka melakukan semua serangan yang keji terhadap umat ini, mereka pun tidak segan mengaku bahawa sebenarnya mereka itu bersih dari sikap yang mengkafirkan. (Sesungguhnya pengakuan ini bertentangan dengan realiti!. Penterjemah).

Sabtu, 13 Jun 2009

Karamah Para Wali

Soalan :

Saya pernah melihat karamah yang berlaku pada beberapa lelaki yang soleh yang benar-benar menunaikan janji mereka kepada ALlah. Diharapkan kamu dapat memberi satu penjelasan kepada kami berhubung dengan masalah ini. Apakah yang dimaksudkan dengan bantuan-bantuan ghaib daripada orang-orang yang soleh? Adakah ini bertepatan dengan ayat :

أَلَآ إِنَّ أَوۡلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ (٦٢) ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَڪَانُواْ يَتَّقُونَ (٦٣) لَهُمُ ٱلۡبُشۡرَىٰ فِى ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَفِى ٱلۡأَخِرَةِ‌ۚ لَا تَبۡدِيلَ لِڪَلِمَـٰتِ ٱللَّهِ‌ۚ ذَٲلِكَ هُوَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ (٦٤)

Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita. (62) (Wali-wali Allah itu ialah) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertakwa. (63) Untuk mereka sahajalah kebahagiaan yang menggembirakan di dunia dan di akhirat; tidak ada (sebarang perubahan pada janji-janji Allah yang demikian itulah kejayaan yang besar. ( 64)
Surah Yunus 62-64

Apakah yang dimaksudkan dengan ayat yang ertinya : Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan mereka di dunia?

Jawapan :

Al Karamah ialah perkara yang mencarikkan adat yang dizahirkan oleh ALlah di tangan seorang insan Mukmin yang soleh lagi ikhlas dan bukan untuk riak (tunjuk - menunjuk). Ia menjadi bukti bahawa pegangan agamanya adalah benar dan RasulNya adalah benar. Sekiranya tidak benar apa yang didatangkan oleh RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam, nescaya karamah itu tidak akan berlaku di tangan seorangpun daripada umatnya. Sebab itu para ulama menyebut : Sesuatu yang harus berlaku sebagai mukjizat bagi seorang nabi, maka ia juga harus berlaku sebagai karamah seorang wali, sedangkan ia perkara yang sama yang merupakan mukjizat bagi seorang Nabi.

Ini memang dinyatakan di dalam al Quran, Sunnah Nabawiyah dan athar para sahabat dan tabi'ien. Oleh itu, seorang yang mengingkarinya secara umum sebagai satu prinsip am akan menjadi kufur. Tetapi sekiranya dia mengingkari satu bahagian daripadanya atau satu peristiwa , maka dia tidak lagi jatuh kufur selagimana perkara yang diingkari itu bukanlah diriwayatkan secara mutawattir.

Al Quran sendiri menceritakan karamah-karamah yang berlaku pada umat yang terdahulu. Di antaranya , karamah yang berlaku pada Maryam iaitu wujud buah-buahan musim sejuk pada musim panas dan buah-buahan musim panas pada musim sejuk ketika Nabi Zakaria masuk menemuinya.

Di antaranya juga, seorang lelaki yang dikenali 'Asif bin Barkhaya dapat mengubah takhta Balqis, permaisuri Yaman ke Baitul Maqdis dalam sekelip mata.

Manakala di dalam sunnah, ada disebut beberapa bentuk karamah. Di antaranya : Sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Al Bukhari daripada Abu Hurairah radiyaLlahu 'anhu bahawa RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam pernah menceritakan satu kisah kepada para sahabatnya iaitu :

"Pada suatu ketika seorang lelaki menunggang seekor lembu betina. Tiba-tiba lembu itu berpaling ke arahnya, lalu berkata : Aku tidak dijadikan untuk tujuan ini, tetapi aku dijadikan untuk membajak tanah." Lalu RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam bersabda : "Saya, Abu Bakar dan Umar mempercayainya".


Kisah tiga pemuda yang terperangkap di dalam gua. Kisah Saidina Umar bersama ketua tenteranya, Sariyah. Malah banyak lagi.

Soalan :

Sekiranya ditanya : Apakah hukum memukul badan dengan alat-alat yang tajam dan menzahirkan perkara-perkara pelik yang lain sepertimana yang dilakukan oleh sebahagian kumpulan tariqat pada ketika itu?

Jawapanku :

1. Sekiranya yang melakukan perkara itu ialah seorang yang terkenal dengan takwa dan kesolehannya, maka perkara tersebut bukanlah menjadi tegahan sebagai karamah untuknya. Sekiranya perkara tersebut berlaku pada seorang yang fasik, maka perkara-perkara yang pelik itu termasuk di dalam 'istidraj' dan bukanlah boleh dianggap karamah. Istidraj ialah sesuatu yang pelik yang dijadikan ALlah untuknya sebagai penghinaan dalam jangkamasa yang panjang.

Paling kurang dia akan merasai dirinya seorang yang soleh dan telah mencapai darjat di sisi ALlah, sedangkan realitinya yang sebenar adalah sebaliknya.

Mungkin juga perkara itu berlaku kerana ALLah hendak memuliakan seorang yang lain. Contohnya : Saidina Umar berdoa memohon hujan dengan bertawassulkan Saidina Abbas kerana kelebihannya sebagai bapa saudara RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam. Beliau berdoa :
Ya ALlah, kami pernah meminta hujan dengan bertawassulkan NabiMu, dan pada hari ini kami bertawassul dengan Abbas, bapa saudara Nabimu.."
Jadi permohonan Saidina Umar tadi kepada ALlah agar menurunkan hujan sebagai memuliakan kepada Abbas dari sudut beliau adalah bapa saudara RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam.

ALlah memelihara harta dua orang anak yatim dengan memerintahkan Khidir mendirikan tembok atau dinding kerana memuliakan bapa kedua anak yatim yang soleh.

Adakalanya perkara-perkara yang pelik itu berlaku dengan sebab latih tubi sebagaimana yang berlaku pada orang-orang Hindu yang kafir.

2. Diharamkan mezahirkan perkara-perkara yang pelik melainkan pada dua keadaan :

a. Sekiranya terdapat seorang yang mengingkari wujudnya karamah di dalam Islam. Maka dia boleh menzahirkan perkara-perkara yang pelik itu sekiranya beliau berkeyakinan bahawa orang terebut akan menjadi Islam dan beriman.

b. Sekiranya untuk tujuan menguji dirinya atau sebagai latihan, adakah dia mampu menzahirkan perkara-perkara pelik itu sekiranya diperlukan.

Yang dimaksudkan dengan "Berita gembira di dunia", dikatakan bahawa ia adalah mimpi-mimpi yang benar. Dikatakan juga ia adalah kasih sayang manusia kepadanya dan manusia menyebutnya dengan pujian yang baik. Dikatakan juga iaitu: ketika mati yang mana malaikat akan berkata kepada mereka: "Janganlah kamu takut, jangan kamu risau, bergembiralah dengan syurga yang kamu dijanjikannya."

Sumber : Dr Abd Malik Abd Rahman As Sa'adi, Salah Faham Terhadap Bid'ah, al Bid'ah fi al mafhum al islami ad daqiq, Darul Nu'man, 2002, Kuala Lumpur

Biography of Shaykh al-Barzanji

Biography of Shaykh al-Barzanji

By :Sidi Abu Hasan

Released by www.marifah.net 1428 H

Shaykh Muhammad ibn `Abdul Rasul ibn `Abdul Sayyid al-`Alawi al-Husayni al-Musawi
al-Shaharzuri al-Barzanji, and thenceforth al-Madani. He was born in Shahrzur, a Kurdish town in Iraq on Friday, the 12th of Rabi al-Awwal, 1040 AH.

He grew up in Shahrzur and read the holy Qur’an and other Islamic sciences with his father. He also studied under Mulla Zayrak and Mulla Sharif al-Siddiqi al-Kawrani. He traveled to many cities seeking knowledge and thus he studied under Ahmad al-Salahi in Mardayn, Abul Wafa al-`Ardi and Muhammad al-Kawakibi in Aleppo, `Abd al-Baqi al- Hanbali and `Abd al-Qadir al-Saquri in Damascus, Shaykh Mudlij in Baghdad and in Yemen. In Egypt he studied under the Shaykhs Muhammad al-Babili, `Ali al-Shibramilsi, Sultan Mizahi, Muhammad al-`Anani and Ahmed al-`Ajami. Finally, he settled in Madinah where he became a disciple of the great shaykhs: Ibrahim ibn Hasan al-Kawrani and Ahmad al-Qashshashi.

He was the Chief Mufti of the Shafi`is in Madina. The Shaykh passed away in Muharram in Madina in 1103 AH. He was buried in al-Baqi alongside other prominent Barzanjis.

Many of his descendants became prominent scholars and many held the post of the ‘Chief Mufti of Shafi`is’ in Madina. 1

1 hadyat al-`arifin 2:302, silk al-durar 4:65, mujam al-mu’allifin 9:308 (from the preface of the
book ‘shratu’s sa`a’, dar al-minhaj: Jeddah.


His Works:

1. irshad al-awwah ila ma`ana hadith “man qara’a harfan min kitabillah”

2. al-isha`ah li-ashrat al-sa`ah

3. idat al-nibras li-izahat al-waswas al-khannas

4. al-a`ajuba fi a`amal al-maktuba

5. anhar al-salsabil li-riyad anwar al-tanzil

6. al-ihtida’a fil jami bayna ahadith al-ibtida’a

7. iqadh dhaw al-intiba li-fahm al-ishtibah al-waqi li-bni nujaym fil ashbah

8. al-tarjih wal-tashih li-salat al-tasabih

9. tasqili lawh al-iman bi-tanzihi `arsh al-rahman

10. rijal al-tawus fi sharh al-qamus

11. al-sana wal sunut fi ahkam al-qunut

12. raf`a al-isr `an ma`ana kawnihi sallallahu `alayhi wa-sallam ummiyan lam yantiq al-shir

13. al-nawafid lil-rawafid

14. al-qawl al-sadid fi jawabi rasm al-imami wal-tajwid

15. al-qawl al-mukhtasar fi-tarjamat ibn hajar

16. al-targhib wal-tarkhim li-munkar al-ta`azim wal-tafkhim

17. khalis at-talkhis mukhtasar talkhis al-miftah

18. al-sabil fi irabi hasbunallah wa nim al-wakil

19. sadad al-din wa-sidad al-din fi-ithbat al-najati wal darajati lil-walidayn

20. al-safi `an al-kadar fi ahadith al-qasa’a wal-qadar

He writes an endnote in ‘ashrat al-sa`a’, thus:

The author, a supplicant of Allah, Muhammad ibn `Abdul Rasul ibn `Abdul Sayyid al- `Alawi al-Husayni, al-Musawi, al-Shaharzuri, al-Barzanji; and thence, al-Madani, may Allâh forgive him. I have finished this book, on Wednesday, 11th Dhul Qa`ada, 1076 AH, in the city of the Prophet in my place of al-Zaqqaq also known as Suwayqa. I praise Allah, send salawat on Rasulallah along with many prayers; and beseech forgiveness for all Muslim men and women; may Allah make this a means for my salvation on the day of judgment, for the sake of the Prince of the pious. Amen.

In the appendix of ‘kashf al-zunun’, al-Barzanji is mentioned as:

Al-Barzanji: Ja`far ibn al-Sayyid Hasan ibn `Abdul Karim ibn Muhammad ibn `Abdul Rasul al-Husayni al-Barzanji al-Madani; the [chief] Mufti of Shafi`is in Medina. He passed away in 1177 AH. This Barzanji is a great grandson of the notable scholar mentioned above.


His works include:

1. al-birr al-`ajil, bi-ibahat al-shaykh muhammad ghafil.

2. jaliyat al-kadar bi-asma’i ashabi sayyid al-mala’iki wal bashar.

3. jaliyat al-kurab bi-asma’i sayyid al-`ajami wal-`arab.

4. al-janil dani fi manaqib al-shaykh `abd al-qadir al-jaylani.

5. al-rawd al-mitar fima yahiddil sayyid muhammad min al-ash`ar.

6. al-shaqa’iq al-utrujiyya fi manaqib al-ashraf al-barzanjiyya.

7. al-tawalil as`adiyya min al-matal al-mushriqiyya.

8. al-`arin li asma’il sahabat al-badriyyin.

9. fath al-Rahman `ala ajwibat al-sayyid ramadan.

10. al-fayd al-Latif bi ijabati na’ib al-shari al-sharif.

11. al-nafkh al-faraji fi fathi jitta ji 2

12. nuhud al-layth li-jawabi abil ghayth 3

A Moroccan Shaykh by the name of Muhammad ibn Ahmad `Alish, al-Maliki, al-Maghribi, al-Shadhili has written a commentary on the book ‘mawlid al-barzanji’ and named it ‘al-qawl al-munji, `ala mawlid al-barzanji’. The date of his passing away is given as: 1299 AH.

2 a historical work.
3 vol.5, page 211; entry al-Barzanji, under bab al-jim.

Source : Marifah.Net

Jumaat, 12 Jun 2009

BERSANDING MENURUT PERSPEKTIF ISLAM

Monday, May 4, 2009



Saya diminta untuk membahaskan tentang hukum bersanding menurut perspektif Islam. Saya mohon maaf kepada saudara/i yang bertanyakan tentang perkara ini kerana tidak dapat menjawab dengan cepat. Perkara ini perlukan penelitian yang lengkap .Di tambah pula dengan kesuntukan waktu dan hambatan peperiksaan yang semakin hampir.Alhamdulillah akhirnya dapat juga saya menyiapkan serba sedikit tentang perbahasan ini. Jika dilihat pada tajuk bersanding ini, sudah terlalu lama perkara ini dibahaskan. Cuma disebabkan jawapan-jawapan yang diberikan , dikatakan tidak memuaskan hati maka soalan sebegini dipersoalkan semula. Saya tidak mengatakan bahawa penjelasan yang akan saya berikan ini akan benar-benar memuaskan hati sidang pembaca sekalian. Satu perkara yang perlu kita letakkan di dalam hati sanubari kita ialah meletakkan hukum Allah dan RasulNya lebih hadapan daripada hawa nafsu dan kehendak kita sendiri.Jika kita membahaskan tentang hukum semata-mata untuk mencari jalan keluar demi memuaskan kehendak kita maka itu bukanlah dituntut. Sebaiknya ilmu dan pengetahuan dituntut untuk kita lebih mendekatkan diri kepada Allah taala dan menjauhkan perkara yang dilarang .

Sebelum berbincang lebih panjang elok kiranya kita menyatakan apakah maksud sebenar bersanding. Seperti yang diterangkan di dalam Kamus Dewan Edisi Keempat mukasurat 1385 bersanding ialah duduk bersebelah-sebelahan (berjajar,berdamping,spt pengantin di atas pelamin).

SEJARAH DAN ASAL USUL PERSANDINGAN

Sejarah persandingan pula tidak diterangkan secara jelas di dalam kitab-kitab sejarah. Sebahagian mengatakan bahawa persandingan ialah adat yang dilakukan oleh bangsa Melayu sejak zaman dahulu.Sebahagian lagi mengatakan bahawa ianya merupakan adat yang diambil daripada India.Ini seperti yang diterangkan oleh De Jong (Religions in the Malay Archipelago, Oxford Univ. press, 1965) dan Joginder Singh (Tata Rakyat, Longman, 1978) dan mereka berpendapat ia adalah pengaruh Hindu.

HUKUM DAN PERBAHASAN

Jika dinilai pada maksud sebenar bersanding seperti yang diterangkan di dalam Kamus Dewan Edisi Keempat tersebut maka ianya adalah HARUS. Sekadar pengantin lelaki dan perempuan duduk bersebelahan maka tiada masalah padanya. Cuma jika dibahaskan daripada sudut adat dan budaya yang diamalkan sekarang seperti disediakan pelamin yang mahal, wanita berhias berlebih-lebihan serta tidak menutup aurat , adat bertepung tawar dan sebagainya maka perkara seperti ini perlu dibahaskan satu persatu secara terperinci.

PELAMIN

Berkenaan dengan pelamin yang mahal maka ianya tidaklah dituntut di dalam Islam. Walaupun kita kaya sekalipun maka tetap disarankan agar kita bersederhana di dalam berbelanja.Ramai yang menggunakan hujah bahawa pelamin sebegini perlu dilaksanakan sebagai kenang-kenangan untuk masa hadapan dan sebagainya. Hujah-hujah sebegini tidaklah boleh diterima pakai kerana lebih menjurus kepada hawa nafsu. Hukum dan saranan Baginda sallallahu alaihi wasallam sepatutnya lebih kita turuti.

Tetapi jika cuma disediakan tempat untuk bergambar bersama pengantin dan tempat tersebut dihias dengan seadanya, maka beberapa adab perlu diraikan.Antaranya ialah tidak berlaku percampuran bebas antara lelaki dan wanita, wanita wajib menutup aurat di hadapan lelaki yang ajnabi( yang boleh dikahwininya) dan begitu juga golongan lelaki ,wajib bagi mereka menutup aurat di hadapan wanita ajnabiah. Jika kesemua perkara ini diraikan maka tiadalah masalah padanya.

Kesimpulan tentang hukum pelamin ini ialah kita melarang berlakunya pembaziran dan percampuran lelaki dan perempuan yang berlaku seperti zaman sekarang. Tetapi jika semua perkara tersebut boleh kita elakkan maka hukumnya adalah HARUS.

Sebelum kita membahaskan lebih panjang sebaiknya kita memahami apakah yang dimaksudkan dengan membazir. Di dalam bahasa arab terdapat dua kalimah yang digunakan iaitu الإسراف dan التبذير. Sebahagian ulama mengatakan bahawa kedua-dua kalimah ini maksudnya adalah sama.

Al-Imam al-Jurjani rahimahullah mengatakan bahawa al-Israf ialah mengeluarkan harta lebih daripada perkara yang diperlukan.Manakala al-Tabzir pula ialah mengeluarkan harta bukan kepada perkara yang diperlukan (perkara maksiat).
Kata Guru kami yang mulia, Yusri Rushdi Al-Sayyed Jabr Al-Hasani di dalam satu kuliah beliau:

Contoh mudah bagi al-Israf ialah seperti kita memerlukan untuk seminggu kehidupan kita sebanyak sekilo daging,tetapi kita membeli sebanyak 2 kilo daging maka ini dinamakan Israf.Manakala al-Tabzir ialah kita mengeluarkan walau sedikit wang untuk membeli perkara yang diharamkan maka ianya dikira al-Tabzir.Seperti membeli sebatang rokok yang berharga 50 qurush(matawang mesir lebih kurang 30 sen Malaysia) maka ini dinamakan al-Tabzir”
Kedua-dua perkara yang kita sebutkan ini adalah dicela dan tidak dituntut di dalam Islam. Jika berlebih-lebihan didalam perkara yang harus seperti contoh yang kita berikan tidak dituntut maka lebih-lebih lagi jika perkara itu menjurus kepada haram.

BERTEPUNG TAWAR DAN MENABUR BERAS KUNYIT

Ini merupakan adat turun-temurun yang dilakukan ketika majlis persandingan dilangsungkan. Sepanjang pembacaan saya tentang perkara ini , antara tujuan dilakukan perkara ini ialah untuk menambahkan semangat berdasarkan kekuningan padi kepada kedua pengantin. Terdapat juga jampi dan mentera yang tidak difahami bahasanya dengan tujuan menghalau roh-roh jahat dam sebagainya.

Jika perkara sebegini dilakukan maka hukumnya jelas HARAM. Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam:

عن أبي هريرة رضى الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : من أتى عرّافا أو كاهنا فصَدَّقَه بما يقول فقد كفر بما أُنزِل على محمد.

Maksudnya: Diriwayatkan daripada Saidina Abu Hurairah radhiyallahu anhu katanya: Sabda Baginda sallallahu alaihi wasallam: Sesiapa yang mendatangi dukun dan bomoh ,malah membenarkan apa yang disebutkan oleh dukun atau bomoh tersebut, Sesungguhnya (orang-orang yang mendatangi bomoh dan dukun sebegini) telah mengingkari apa yang diwahyukan kepada Baginda sallallahu alaihi wasallam.

Perkara-perkara sebegini wajib ditegah berlaku di dalam masyarakat Muslim.

Alternatifnya, kita boleh melaksanakan majlis doa selamat bagi mendoakan kepada kedua pengantin agar dipelihara oleh Allah taala daripada sebarang kecelakaan. Maka ini sangat-sangat dituntut di dalam Islam.

WANITA BERHIAS DAN TIDAK MENUTUP AURAT

Bersanding dikatakan tujuannya adalah untuk mempertontonkan pengantin kepada hadirin. Perkara ini berbalik kepada hukum asal melihat wanita bagi lelaki ajnabi.Menurut para ulama, lelaki ajnabi diharamkan melihat wanita ajnabi walaupun bukan dengan tujuan syahwat. Ini jika tiada sebab yang mengharuskan bagi seorang lelaki tersebut melihat kepada wanita ajnabiah. Jika mempunyai sebab yang dibenarkan syarak seperti meminang, di dalam majlis pengajian, berubat dan ketika jual beli maka tiadalah masalah untuk lelaki ajnabi melihat kepada wanita ajnabiah.

Jika ada golongan yang mengatakan bahawa tujuan diadakan persandingan mengikut adat ialah untuk memperkenalkan kepada ahli keluarga dan orang ramai kedua-dua pengantin. Maka kita katakan, tiadalah masalah jika kita ingin memperkenalkan kedua-dua pengantin kepada orang yang hadir dengan syarat adab-adab yang kita sebutkan sebelum ini diraikan . Jika perkara ini diraikan maka syarak tidaklah menghalang perkara ini dilaksanakan.

Masalah aurat juga perlu dititik-beratkan oleh pengantin dan orang ramai yang hadir.Firman Allah taala di dalam surah al-Nur ayat 31:

وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آَبَائِهِنَّ أَوْ آَبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya: dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka ; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka , atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat wanita, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah taala, wahai orang-orang yang beriman , supaya kamu berjaya.

Ayat ini sangat jelas menunjukkan arahan daripada Allah taala supaya menutup aurat.

ETIKA PEMAKAIAN

Antara syarat-syarat pakaian bagi wanita dan lelaki ialah:

1. Mestilah pakaian tersebut daripada jenis yang menghalang daripada orang mengetahui warna kulitnya. Ini bermakna, seseorang tersebut tidak boleh memakai pakaian yang nipis sehingga orang boleh mengetahui warna kulitnya.

2. Mestilah pakaian tersebut menutup keseluruhan aurat lelaki dan wanita tersebut.

3. Mestilah pakaian yang dipakai tidak membolehkan orang mengetahui bentuk tubuh dan auratnya iaitu tidak ketat.

Kebanyakkan orang pada zaman sekarang tidak memahami masalah menutup aurat ini dengan baik. Maka mereka melakukan kesilapan dalam keadaan mereka tidak sedar. Ketiga-tiga syarat yang kita sebutkan perlulah diraikan kesemuanya. Jika kurang salah satu daripada syarat-syarat tersebut maka seseorang tersebut masih dikira tidak menutup aurat. Kita mendapati ada golongan yang berpakaian ketat dan bilamana kita melarangnya maka mereka mengatakan bahawa yang penting orang tidak mengetahui warna kulit . Maka ini jelas menunjukkan bahawa mereka tidak faham syarat-syarat berpakaian yang diletakkan oleh syarak.
Maka para pengantin dan orang ramai perlulah meraikan perkara ini. Satu lagi perkara yang perlu diambil perhatian ialah berkenaan make-up pengantin. Berhiaslah sekadarnya, berpadalah dengan kecantikan asli yang diberikan Allah kepada kita. Tidak perlu membazir wang menjemput juru solek bagi mengkaburi mata orang lain . Malah kita bimbang termasuk di dalam ayat Allah taala di dalam surah al-Ahzab ayat 33:

وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الأُولَى

Maksudnya: Janganlah kamu bertabbarruj sebagaimana yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah pada zaman dahulu.

WARNA PAKAIAN

Masalah warna pakaian juga menjadi perbahasan dikalangan orang ramai. Adakah syarat-syarat tertentu bagi warna pakaian bagi wanita? Menurut Syeikh Ali Jum’ah Hafizahullah di dalam kitabnya Fatawa Asriyah(Fatwa semasa) warna tidaklah ditetapkan oleh syarak bagi wanita cuma yang wajib bagi mereka ialah mengikut syarat-syarat yang diletakkan oleh syarak di dalam etika berpakaian .

Syarat berpakaian ialah seperti yang telah disebutkan oleh saya sebelum ini.

Pendapat yang mengatakan bahawa wanita perlulah memakai warna yang gelap-gelap agar manusia tidak memandang kepada mereka tidaklah terlalu tepat. Ini kerana ada terdapat golongan manusia yang menyukai warna yang gelap. Maka mereka tetap akan memandang kepada wanita yang berpakaian gelap.
KESIMPULAN

Setelah kita membahaskan hukum bersanding ini , saya mengharapkan sidang pembaca dapat memahami dengan sebaiknya tentang perkara ini. Hukum asalnya adalah harus.Cuma perkara-perkara yang berlaku disebaliknya yang menyebabkan ianya menjadi haram seperti bertepung tawar, jampi serapah, percampuran bebas wanita dan lelaki, membuka aurat dan pembaziran. Jika kesemua perkara ini dapat kita elakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat tersebut.Jika perkara yang kita sebutkan ini tidak dapat diraikan maka hukumnya tetap menjadi haram. Wallahu a’lam.

Rujukan:

1. حكم الإسلام في النظر و العورة oleh Syeikh Muhammad Adib Kalkal.Cetakan Maktabah al-Arabiah.

2. فقه الألبسة و الزينة oleh Syeikh Abdul Wahab Abdul Salam Thawilah.Cetakan Darul Salam Kaherah.

3. الكلم الطيب oleh Syeikh al-Allamah Ali Jumaah .Cetakan Darul Salam.Jilid Pertama.

4. موسعة الأسرة تحت رعاية الإسلام oleh Syeikh al-Allamah Atiyyah Saqr rahimahullah.Cetakan Maktabah Wahbah. Jilid Pertama.

5. Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat.

MOHD NAZRUL ABD NASIR,
RUMAH KEDAH,HAYYU 10,
KAHERAH.

Sumber : Ustaz Nazrul Nasir

Selasa, 9 Jun 2009

Tujuh Keutamaan Bergaul Dengan Ulama'

Oleh : Syeikh Abul Laits

Barangsiapa duduk dalam majlis ilmu bersama seorang yang berilmu, tetapi tidak mampu menghafaz sedikitpun ilmu yang disampaikan di sana, maka dia telah mendapatkan tujuh kemuliaan :

Pertama : Dia mendapatkan pahala yang disediakan bagi para penuntut ilmu.

Kedua : Selama duduk di dalam majlis itu, dia terhindar dari perbuatan dosa.

Ketiga : Rahmat ALlah menghampirinya ketika dia keluar dari rumah menuju majlis itu.

Keempat : Ketika orang-orang yang berada dalam majlis ilmu tersebut memperoleh rahmat, maka dia juga akan memperoleh bahagian darinya.

Kelima: Selama dia mendengarkan kajian di dalam majlis itu, dia tercatat sebagai seorang yang sedang beribadah kepada ALlah.

Keenam : Ketika dia sedih kerana kurang mampu memahami kajian yang disampaikan, maka kesedihannya itu menjadi sebuah penghubung untuk mendekatkan diri kepada ALlah.

Ketujuh : Di majlis itu, dia akan melihat kemuliaan seorang yang berilmu dan kehinaan seorang penderhaka. Akhirnya dia akan menyukai ilmu dan membenci perbuatan fasik.

Sumber : Muhammad Nawawi bin Umar al Jawi, Nasa'ihul 'Ibad, Bungkul Indah, Surabaya - Indonesia, hal 46.

Isnin, 8 Jun 2009

Aqidah Al Azhar Oleh Dr Yusof Al Qardhawi

عقيدة الأزهر

وردا على سؤال آخر من أحد الحضور جاء فيه: "بعض الناس يطعن في عقيدة الأزهر الشريف، فما رد فضيلتكم على هذا الكلام؟"

قال الشيخ القرضاوي بنبرة استفهام ساخرة: "عقيدة الأزهر الشريف؟!"

ورأى أن من يقول ذلك "فهو يطعن في الأشعرية"، وتابع: "ليس الأزهر وحده أشعريا.. الأمة الإسلامية أشعرية.. الأزهر أشعري والزيتونة أشعري والديوباندي (بالهند) أشعري وندوة العلماء أشعرية ومدارس باكستان أشعرية.. وكل العالم الإسلامي أشعرية".

وأشار إلى أنه حتى الأشعرية موجودة بالسعودية التي تعد مركز السلفية الوهابية، وقال: "السلفيون مجموعة صغيرة، حتى إذا قلنا السعودية فليس كل السعودية سلفيين، فالحجازيون غير النجديين غير المنطقة الشرقية غير منطقة جيزان وهكذا".

وأضاف: "فإذا أخذنا بالأغلبية، فإن أغلبية الأمة أشعرية.. هذه كلها اجتهادات في فروع العقيدة، والكل متفق على شهادة أن لا اله إلا الله وأن محمد رسول الله وعلى النبوة في الإيمان بالله وكتبه ورسله وفي اليوم الآخر".

وشدد على أن "هذه الاختلافات لا ينبغي أن نكفر بها أحدا".




Maksudnya:

Dalam pada menjawab soalan lain daripada salah seorang yang hadir yang bertanya: “Sebahagian manusia mentohmah aqidah Al-Azhar As-Syarif. Maka, apa jawapan tuan yang dihormati, terhadap perkataan (tohmahan) itu?” Maka Sheikh Al-Qaradhawi menjawab dalam bentuk persoalan yang penuh takjub: “Aqidah Al-Azhar As-Syarif?!”


(Beliau berkata) “
Saya lihat orang yang berkata sebegitu adalah orang yang mengkritik (aqidah) Al-Asya’irah”. Seterusnya beliau berkata: “Bukan Al-Azhar satu-satunya yang (beraqidah) Asy’ari. Ummah Islamiyyah adalah Asya’irah (majoritinya). Al-Azhar (beraqidah) Asy’ari. Az-Zaituniyyah (beraqidah) Asy’ari. Ad-Deoubandi (di India) beraqidah Asy’ari. Nadwah Al-Ulama’ beraqidah Asy’ari dan Sekolah-sekolah di Pakistan juga (beraqidah) Asy’ariyyah. Seluruh Dunia Islam Asy’ari (beraqidah Asy’ari)”.


Sheikh Dr. Al-Qaradhawi turut menjelaskan wujudnya golongan Al-Asya’irah di Saudi yang dikenali sebagai markaz Salafiyyah Wahhabiyyah. Beliau berkata: “Salafiyyun (Wahhabiyyah) hanya minoriti sahaja (di dunia). Walaupun kita katakan negara Saudi (sebagai Salafi wahhabi), namun bukan seluruh Saudi itu Salafi (Wahhabi). Golongan ahli Hijaz (yang kebanyakkan ulama’ mereka masih Al-Asya’irah tetapi tidak menonjol) bukan seperti ahli Najd. (Ahli Najad juga) bukan Ahli Syarqiyyah (ahli timur Saudi). (Ahli Syarqiyyah juga) bukan seperti Ahli di daerah Jizan. Begitulah seterusnya…”

Beliau menambah: “Kalau nak dikira majoriti umat Islam, maka majoriti ummah adalah Al-Asya’irah. Itu hanyalah perselisihan dalam masalah furu’ Aqidah. Kesemuanya bersepakat terhadap iman kepada Tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah dan Muhammad itu adalah Rasulullah. Semuanya bersepakat terhadap kenabian (Rasulullah s.a.w.) dan pada keimanan terhadap Allah, kitab-kitab, para rasulNya dan beriman kepada Hari Akhirat”.

Lalu beliau mengingatkan secara tegas: “Khilaf ini (manhaj Al-Asya’irah) tidak boleh menjadi sebab kita mengkafirkan sesiapa!” [Islamonline.net oleh Ahmad ‘Atho’ bertajuk: القرضاوي: لا فتوى لشلتوت بالتعبد على "الجعفري]

Sumber : Ustaz Mukhlis