Halaman

Sabtu, 25 Februari 2012

Faedah Menghadiri Majlis Sama' Hadis

Oleh : Akhie Lutfi Latif





   Alhamdulillah, baru-baru ini saya berkesempatan untuk menyertai dan mengikuti dua majlis sama' hadis. Pertama, majlis sama'  hadis kitab Syamail Muhammadiyah yang diadakan pada 11 Februari 2012 (18 Rabiul Awal 1433H) di Masjid al-Azhar, KUIS, Selangor. Kedua, majlis sama' hadis kitab al-Arbain al-Nawawiyyah yang diadakan pada 12 Februari 2012 (19 Rabiul Awal 1433H) di Saba' Islamic Media, Jalan Setiawangsa 11, Kuala Lumpur. 

   Sejujurnya, sebelum ini saya benar-benar tidak tahu apakah kepentingan menghadiri majlis sama' hadis, sehinggalah saya sendiri cuba untuk membawa diri dan hadir ke majlis tersebut, barulah saya sedar akan kepentingannya. 

  Sebenarnya terdapat banyak faedah menghadiri majlis sama' hadis, antara yang sempat saya catatkan pada kesempatan ini ialah:

1. Dapat mengetahui hadis-hadis.
2. Dapat belajar membaca dan menyebut hadis. 
3. Dapat mengulang-ulang bacaan hadis.
4. Dapat menghafal hadis. 
5. Dapat memahami dan menghayati hadis.
6. Dapat semangat membaca kitab hadis.
7. Dapat mengkhatamkan bacaan kitab hadis.
8. Dapat mengetahui kesalahan sanad.
9. Dapat mengetahui perbezaan matan atau riwayat yang berbeza-beza.
10. Dapat menghidupkan ilmu riwayat.
11. Dapat menghidupkan sunnah Nabi SAW dan para salihin.
12. Dapat mengenali perawi-perawi hadis.
13. Dapat menyelamatkan diri daripada melakukan maksiat.
14. Dapat makan dan minum percuma (jika disediakan).
15. Dapat mengetahui perbuatan atau gerakan yang ditunjukkan oleh Nabi SAW sepertimana yang disebutkan dalam hadis. 
16. Dapat Ijazah periwayatan hadis (lebih tinggi daripada Diploma). 
17. Dapat pahala belajar ilmu hadis. 
18. Dapat menjadi golongan yang mendengar hadis yang didoakan kebaikan buatnya oleh Baginda Rasulullah SAW. 
19. Dapat semangat untuk memperbanyakkan berselawat ke atas junjungan mulia Rasulullah SAW. 
20. Dapat menjalin ukhuwah bersama dengan mereka yang turut hadir dan mendengar bacaan hadis. 
21. Dapat mengenali kitab-kitab hadis.
22. Dapat mengenali penyusun kitab hadis (para ulama).
23. Dapat mengetahui darjat hadis (Sahih/ Hasan/ Daif - jika disebutkan darjatnya seperti hadis-hadis dalam kitab al-Arbain al-NawawiyyahSunan al-Tirmidzi dan lain-lain)

Isnin, 20 Februari 2012

Majalah Ahlus Sunnah Wal Jama'ah Sudah Berada Di Pasaran !



Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah, berita baik untuk seluruh asatizah, pelajar, ibu ayah, guru-guru, penuntut ilmu di Malaysia.


Akhirnya Majalah Ahlus Sunnah Wal Jama'ah yang ditunggu-tunggu dan ditulis oleh asatizah y
ang berwibawa dan berkaliber telah berada di pasaran.

Untuk pengetahuan pembaca setia blog ini, majalah ini dinamakan sebagai Majalah Q & A yang bermaksud Quran dan As Sunnah telah diterbitkan di bawah Syarikat Galeri Ilmu Sdn Bhd. Menariknya setiap pengisian di dalam majalah ini ditulis berbentuk soalan dan juga jawapan yang membezakan dengan majalah Islamik yang sedia ada di pasaran.

Antara penulis di dalam majalah yang mempunyai antaramuka yang menarik dan berkualiti ini adalah :

Mufti Wilayah Persekutuan Dato Wan Zahidi bin Wan Teh, Prof Madya Dr Asmadi Mohammad Naim
, Ustaz Azhar Idrus, Habib Ali Zainal Abidin, Ustaz Amaluddin Napiah, Prof Dr Muhaya, Ustaz Zul Ramli, Ustaz Raja Ahmad Mukhlis, Ustaz Nazrul Nasir, Ustaz Muhadir bin Hj Joll, Ustaz Kazem Elias dan ramai lagi yang pakar dalam bidang masing-masing.


Turut diselitkan kata-kata mutiara hikmah dari para ulamak dan berilustrasi yang menyejukkan jiwa membacanya.











Edisi Perdana







Bilangan Kedua







Bilangan Ketiga



Berikut antara gambar pelancaran Majalah Q & A antaranya oleh pihak Galeri Ilmu sendiri, bersama Prof Dr Haron Din dan Ustaz Azhar Idrus :






















Kepada yang berminat untuk menjadi pengedar Majalah Q & A ini boleh berhubung di laman web ini :http://www.iqramall.com

Majalah ini juga boleh didapati di kedai-kedai buku agama serta di Popular di seluruh negara.

Rabu, 8 Februari 2012

Hukum Lelaki Memakai Gelang Untuk Tujuan Perubatan



Oleh : Mufti Brunei


Lelaki Memakai Gelang Untuk Tujuan Perubatan: Adakah Dibenarkan Syara’?

(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Kesihatan yang baik merupakan impian setiap insan. Ajaran Islam sendiri menganjurkan supaya umatnya sentiasa mengambil langkah-langkah yang perlu untuk menjaga dan meningkatkan kesihatan serta menjauhi segala macam penyakit serta kemudharatan.

Bahkan, jika dinilai dan diamat-amati, dalam ibadah-ibadah yang disyariatkan oleh Islam sendiri banyak menyimpan rahsia yang semakin hari semakin terungkai dengan kemajuan ilmu sains dan perubatan. Misalnya ibadah sembahyang, pergerakan-pergerakan di dalamnya merupakan penawar kepada berbagai jenis penyakit zahir dan batin, di samping mampu memelihara tubuh badan dan meningkatkan daya kesihatan sebagaimana yang telah dibuktikan secara saintifik oleh kajiankajian ahli pakar perubatan.

Bagaimanapun, sesuai dengan kesucian dan kemuliaan agama Allah Subhaanahu wa Ta’aala, Islam tidak sekali-kali membiarkan umatnya terpesong tanpa bimbingan serta batasan-batasan syara’ yang penuh dengan hikmah dan rahsia. Maka atas dasar ini, Islam telah menetapkan garis panduan yang wajib dipatuhi oleh umatnya dalam berubat mahupun dalam menjaga dan meningkatkan kesihatan. Jadi tidak semua kaedah perubatan mahupun kaedah kesihatan itu dihalalkan atau dibenarkan oleh syara’.

Salah satu kaedah perubatan dan kesihatan yang mendapat tempat dan perhatian kebelakangan ini ialah pemakaian gelang magnet. Menurut beberapa sumber, ianya dikatakan mampu menjaga kesihatan di samping mampu mengubati dan menjauhi berbagai jenis penyakit. Namun dalam hal ini, timbul satu persoalan, apakah hukumnya jika gelang ini dipakai oleh kaum lelaki? Kerana sepertimana yang dimaklumi, gelang adalah jenis perhiasan yang hanya boleh dipakai oleh kaum perempuan.

Secara fitrahnya, lelaki dan perempuan diciptakan Allah Subhaanahu wa Ta’aala berbeza bentuk rupa kejadian, berbeza kecenderungan, bahkan berbeza jenis pakaian serta perhiasan.

Secara dasarnya menurut hukum syara’, lelaki diharamkan meniru dan mengikut gaya keolahan perempuan dan diharamkan memakai pakaian-pakaian atau perhiasan-perhiasan khusus kaum perempuan dan begitulah juga sebaliknya.

Hukum Lelaki Memakai Gelang

Kaum lelaki haram memakai perhiasan-perhiasan yang dari segi syara’ hanya dikhususkan bagi kaum perempuan seperti gelang, rantai ataupun subang. Tidak kira sama ada perhiasan-perhiasan tersebut diperbuat daripada emas, perak, besi, magnet, kayu atau sebagainya.

Perbuatan lelaki yang menyerupai atau meniru perempuan ataupun sebaliknya ini merupakan suatu dosa besar kerana dilaknat oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.

Perkara ini berdasarkan sebuah hadis sahih yang diriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma, beliau berkata:

Maksudnya:
“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam melaknat orang-orang lelaki yang menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yang menyerupai lelaki”.

(Hadis riwayat al Bukhari)

Menurut pengertian umum hadis ini, jelas sekali bahawa menurut hukum syara’ kaum lelaki diharamkan meniru, menyerupai atau mengikut apa-apa sahaja ciri-ciri khusus kaum perempuan, sama ada gaya keolahan, pergerakan, perbuatan, perhiasan, pakaian, cara bercakap dan sebagainya. Begitu juga sebaliknya, diharamkan ke atas perempuan meniru, menyerupai atau mengikut apa-apa sahaja ciri-ciri khusus kaum lelaki.

Hukum Lelaki Memakai Gelang Atas Tujuan Kesihatan

Sepertimana pengertian hadis yang telah disebutkan tadi, bahawa pada dasarnya kaum lelaki diharamkan memakai gelang kerana ianya merupakan perhiasan kaum perempuan.

Walau bagaimanapun, diharuskan bagi kaum lelaki dalam keadaan-keadaan yang tertentu untuk memakai gelang jika terdapat keuzuran yang diiktiraf oleh syara’. Ini diqiyaskan daripada pengharusan syara’ bagi kaum lelaki untuk berinai apabila terdapat keuzuran yang mengharuskannya sepertimana yang dikatakan oleh Imam ar-Ramli Rahimahullah: “Maka haram berinai ke atas keduanya (lelaki dan khuntsa) kecuali kerana ada keuzuran”.

Adapun keuzuran yang dibenarkan oleh syara’ itu pula tertakluk kepada dua pensyaratan:

1. Kerana tujuan berubat.
2. Kerana tidak terdapat cara lain lagi untuk mengubat.

Jika kedua-dua syarat yang telah ditetapkan oleh syara’ ini menjadi sebab kenapa lelaki itu terpaksa memakai gelang, maka diharuskan bagi lelaki itu memakai gelang atas dasar keuzuran.

Sebaliknya, jika tuntutan kedua-dua syarat ini tidak menjadi sebab kenapa lelaki itu terpaksa memakai gelang, maka tidak ada kelonggaran dari segi syara’ yang mengharuskan lelaki itu memakai gelang, apatah lagi memakainya kerana mengikut keolahan perempuan, atau kerana suka-suka, atau semata-mata kerana mengikut perkembangan trend atau fesyen semasa.

Mestilah diambil perhatian di sini bahawa kesahihan fungsi gelang itu memang benar-benar ubat dan terbukti keberkesanannya, begitu juga kesahihan bahawa cara tersebut adalah merupakan satusatunya kaedah perubatan yang mampu menyembuhkan penyakit yang dihidap oleh sipesakit, ini hendaklah disahkan oleh seorang ahli perubatan muslim yang boleh dipertanggungjawabkan dan boleh dipercayai (bersifat ‘adil).

Di sini bererti Islam tidak menghalang umatnya daripada menjaga kesihatan, bahkan kesihatan itu sangat dititikberatkan oleh Islam. Kerana kesihatan yang baik sangat tinggi nilainya dan sangat besar peranannya dalam membantu insan melaksanakan tanggungjawab dan keperluan duniawi dan ukhrawi dengan lebih baik dan sempurna.

Akan tetapi jangan sekali-kali dalam keghairahan menjaga kesihatan ini menyebabkan kita mengabaikan dan melanggar batasan syara’, kerana yang demikian itu selain daripada menyebabkan dosa, ia juga menjauhkan keberkatan dan rahmat Allah Subhanahu wa Ta’aala.

Oleh yang demikian, selama mana keberkesanan dan kesahihan gelang magnet ini belum dapat dipastikan kebenarannya sebagai ubat, maka atas dasar taqwa, penggunaan gelang magnet ini sewajarnya ditinggalkan oleh kaum lelaki supaya tidak termasuk ke dalam golongan orang-orang yang dilaknat kerana menyerupai perempuan. Kecuali ada kajian yang membuktikan kebenaran kaedah perubatan tersebut yang diiktiraf oleh seorang ahli perubatan muslim yang boleh dipertanggungjawabkan dan boleh dipercayai (bersifat ‘adil).

Sebagai alternatif lain, masih banyak lagi kaedah-kaedah serta bahan-bahan perubatan dan kesihatan yang dianjurkan oleh Islam seperti berbekam, air zam-zam, kurma, madu, habbah as-sauda dan lain-lainnya, di samping kaedah-kaedah perubatan moden lain
yang tidak menyalahi syara’.

Sabtu, 4 Februari 2012

Maulidur Rasul Di Dalam Al Quran






Oleh : Ustaz Termizi Yaacob

MAULID ADALAH DITUNTUT DI DALAM AL-QUR'AN

Shaykh Ibrāhīm Niāsse al-Kaulakhi berkata bahawa Maulid adalah jelas disahkan dan dituntut didalam al-Qur'An.

Beliau berkata bahawa ALLAH Ta'ala berfirman kepada Sayyidinā Rasūluʾllah sallallahu alaihi wasallam:


وَ كُلاًّ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَكَ وَ جاءَكَ في هذِهِ الْحَقُّ وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنينَ

Dan semua kisah dari rasul-rasul Kami ceritakan kepadamu, ialah kisah-kisah yang dengannya Kami teguhkan hatimu; dan dalam surat ini telah datang kepadamu kebenaran serta pengajaran dan peringatan bagi orang-orang yang beriman.
(hud:120)

Shaykh Ibrahim berkata bahawa jika Sebaik-baik Rasul (sallallahu alaihiwasallam) boleh menguatkan imannya dari beberapa sebutan dalam kehidupan rasul-rasul yang mendahuluinya.

Maka adalah jelas bahawa kita boleh memupuk iman kita dari beberapa petikan-petikan dalam kehidupan sebaik-baik Rasul, Sayyidina Rasulullah (sallallahu alaihi wasallam).

Demikian hujjah Sahib al-Faydah Shaykh Ibrahim Niasse al-Kaulakhi.

Usaha memupuk iman menguatkan hati adalah wajib bagi kita

Di antara ayat-ayat mengenai rasul-rasul terdahulu:


وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا

Dan kesejahteraan semoga dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku meninggal dan pada hari aku dibangkitkan hidup kembali".

(Maryam: 33)


وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا

Kesejahteraan atas dirinya pada hari ia dilahirkan dan pada hari ia meninggal dan pada hari ia dibangkitkan hidup kembali.

(Maryam: 15)

Demikian al-Qur'an mengkisahkan hari2 kesejahteraan kehidupan Rasul-rasul yang terdahulu.

Maka tersangatlah sejahteranya hari2 kehidupan Penghulu kepada segala Rasul untuk dikisahkan.