CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Ahad, 29 November 2015

Bid'ah Hasanah Yang Dilakukan Oleh Imam Bukhari, Bilal bin Rabah dan Khubaib bin Adi

Imam al-Bukhari (15126 rakaat)




وقال الفربري قال لي البخاري: ما وضعت في كتابي الصحيح حديثاً إلا اغتسلت قبل ذلك وصليت ركعتين
(طبقات الحفاظ - ج 1 / ص 48 وسير أعلام النبلاء 12 / 402 وطبقات الحنابلة 1 / 274، وتاريخ بغداد 2 / 9، وتهذيب الاسماء واللغات 1 / 74 ووفيات الاعيان 4 / 190، وتهذيب الكمال 1169، وطبقات السبكي 2 / 220، ومقدمة الفتح 490 وتهذيب التهذيب 9 / 42)
“al-Farbari berkata bahwa al-Bukhari berkata: Saya tidak meletakkan 1 hadis pun dalam kitab Sahih saya, kecuali saya mandi terlebih dahulu dan saya salat 2 rakaat”

-[ Diriwayatkan oleh banyak ahli hadis, diantaranya dalam Thabaqat al-Huffadz, al-Hafidz as-Suyuthi,1/48, Siyar A’lam an-Nubala’, al-Hafidz adz-Dzahabi 12/402, Thabaqat al-Hanabilah, 1/274, Tarikh Baghdad 2/9, Tahdzib al-Asma, Imam an-Nawawi, 1/74, Wafayat al-A’yan 4/190, Tahdzib al-Kamal, al-Hafidz al-Mizzi 1169, Thabaqat as-Subki 2/220, dan al-Hafidz Ibnu Hajar dalam Muqaddimah al-Fath 490 dan at-Tahdzib 9/42 ]

Sedangkan hadis yang tertera dalam Sahih al-Bukhari berjumlah 7563 hadis. Maka salat yang beliau lakukan juga sesuai jumlah hadis tersebut atau 15126 (lima belas ribu seratus dua puluh enam) rakaat.

وروينا عن عبد القدوس بن همام، قال: سمعت عدة من المشايخ يقولون: حول البخارى تراجم جامعه بين قبر النبى - صلى الله عليه وسلم - ومنبره، وكان يصلى لكل ترجمة ركعتين (تهذيب الأسماء - (1 / 101)
“Kami meriwayatkan dari Abdul Quddus bin Hammam, bahwa ia mendengar dari para guru yang berkata seputar al-Bukhari ketika menulis bab-bab salam kitab Sahihnya diantara makam Nabi dan mimbarnya, dan al-Bukhari salat 2 rakaat dalam tiap-tiap bab”

-[ Tahdzib al-Asma’, an-Nawawi, 1/101 ]

Bilal bin Rabah radiyaLlahu 'anhu

Rasulullah SAW pernah memberitahu Bilal bin Rabah r.a. bahawa Baginda mendengar derapan tapak kaki Bilal di syurga. Lalu, Baginda bertanya Bilal bin Rabah r.a, "Apakah amalan yang menyebabkan engkau mendahului aku ke dalam syurga?"

Maka, jawab Bilal, "Tidak ada amalan yang paling aku harapkan manfaatnya selain setiap kali aku mengambil wuduk sama ada siang atau malam, maka aku akan bersolat dengan wuduk itu."

(HR Bukhari No 1098 dan HR Muslim No 2458~ sahih)

Dalam riwayat Ahmad, jawapannya begini

"Ya Rasulullah, tidak pernah aku berhadas (batal wuduk) melainkan aku akan mengambil wuduk dan bersolat dua rakaat."
Balas Rasulullah SAW, "Dengannya (iaitu dengan kedua-dua amalan inilah Bilal dimasukkan ke dalam syurga."

Khubaib bin Adi radiyaLlahu 'anhu 


Khubaib bin Adi r.a. adalah seorang sahabat Rasulullah SAW. Ketika beliau dibawa oleh orang kafir untuk dibunuh, beliau berkata, "Biarkan aku bersolat dua rakaat."
Dan, beliau adalah orang pertama melakukan solat sunat sebelum dibunuh.

(Rujuk hadis no 4086, Sahih Bukhari)

Tiada ulasan: