CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

KONGSIKAN

Sabtu, 17 Oktober 2015

STATUS HADITH 15 AZAB MENINGGALKAN SOLAT









*Penyelewengan kempen semak status hadis


Status hadith ini dinyatakan PALSU tanpa melihat jalur periwayatan yang lain dan disebarkan dalam facebook, whatsapp dan telegram (lihat gambar)

PENJELASAN :

Oleh - Ustaz Mohd Khafidz Bin Soroni

Dari Group MSO - D1 Bicara Hadith - Ustaz Dr.Khafidz Soroni (KUIS)

Pengkritik2 hadis menyebut ia diriwayatkan oleh Ibn an Najjar dlm kitab Tarikh Baghdad dgn sanad sampai kpd Abu Hurairah RA. Namun, sanadnya dikatakan palsu. Kata al-Hafiz az-Zahabi dlm al-Mizan; “Muhammad bin ‘Ali bin ‘Abbas telah mereka-reka ke atas Abu Bakr bin Ziyad an-Naisaburi satu hadith batil ttg org yang meninggalkan solat”. Ini dipersetujui oleh al-Hafiz Ibn Hajar dan Imam as Suyuti dlm Zailul La’ali.

Hadith ini telah direkodkn dlm banyak kitab, antaranya; kitab Qurrotul ‘Uyun dan Tanbihul Ghafilin oleh Imam Abu al Laith as Samarqandi, al-Kaba’ir yang dinisbahkan kpd al-Hafiz az-Zahabi, al-Munabbihat yang dinisbahkan kpd al-Hafiz Ibn Hajar dan az Zawajir oleh Imam Ibn Hajar al Haitami. Juga dinukilkan dalam kitab Daqa’iq al-Akhbar dan dlm kitab Fadhilat Solat oleh Syaikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya al-Kandahlawi (hlm. 42).

Imam Abu al Laith as Samarqandi selepas merekodkan hadis ini hanya memberi isyarat bhw ia mempunyai jalan riwayat drp Abu ad-Darda’ RA dan Abu Zar RA. Katanya: (وَقَدْ رُوِيَ عَنْ أبي الدرداء نَحْوَ هَذَا وعن أَبِي ذَرٍّ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.).

Bagaimanapun, hadis tersebut diriwayatkan dengan sanad sahih oleh Imam al-Khallal dalam kitab al-Majalis al-‘Asyarah drp riwayat Sayidina Ali RA. Ia berbeza dgn jalur riwayat drp Abu Hurairah RA yg dihukum sebagai palsu oleh al-Hafiz az-Zahabi, al-Hafiz Ibn Hajar, al-Hafiz as-Suyuti, al-Muhaddith Ibn ‘Arraq dll.

Teks riwayat Sayidina Ali RA:

أخرج الحسن بن محمد الخلال (ت 439 هـ) في المجالس العشرة قال: ثنا عمر بن أحمد بن عثمان الواعظ (ابن شاهين الحافظ) رحمه الله، ثنا أبو الفضل جعفر بن محمد الصندلي (ثقة ويقال إنه من الأبدال)، ثنا أبو بكر بن زنجويه (وثقه النسائي وابن حبان)، ثنا محمد بن يوسف الفريابي (ثقة)، عن سفيان الثوري (أمير المؤمنين في الحديث)، عن زبيد بن الحارث الأيامي (كوفي ثقة)، عن عامر الشعبي (تابعي جليل)، قال: أخبرني أبو جحيفة واسمه وهب بن عبد الله (صحابي)، عن علي عليه السلام، عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: «من تهاون بصلاته، فإن الله عز وجل يعاقبه بخمس عشرة خصلة، ست منها في الدنيا، وثلاث عند الموت، وثلاث في القبر وثلاث عند خروجه من القبر، فأما الستة التي في الدنيا: فيرفع عنه اسم الصالحين، والثانية: يرفع عنه بركة الحياء، والثالثة: يرفع عنه بركة الرزق، والرابعة: لا يقبل منه شيء من أعمال الخير، والخامسة: لا يستجاب دعاؤه، والسادسة: لا يجعل له في دعاء الصالحين نصيب. والثلاث التي عند الموت: فإنه يموت عطشانا فلو صب في حلقه ماء سبعة أبحر ما روي، والثانية: يموت بغتة، والثالثة: كأنه ثقل بحديد الدنيا، والثلاث التي في القبر، فأولها: يظلم عليه القبر، والثانية: يضيق عليه قبره، والثالثة: تسيل عيناه بماء كراء. والثلاث التي عند خروجه من القبر: يلقى الله وهو عليه غضبان، والثانية: تكون محاسبته شديدة عظيمة، والثالثة: رجوعه من بين يدي الله إلى النار إلا أن يعفو الله عز وجل عنه»

Syeikh at-Tukalah seperti tergesa tlh menghukumkan riwayat ini sbg ‘ amat munkar sekali’ (منكر بمرة) dgn alasan perawi al-Firyabi bersendirian meriwayatkan hadis ini drp Sufyan at-Thawri. Hujahnya lagi krn ‘seorg ahli ilmu’ (fakta yang asal menyebut ‘seorg ahli Baghdad’ yang tidak diketahui namanya) menyatakan bhw al-Firyabi telah tersilap pd 150 buah hadis drp at-Thawri. Kemudian beliau mengandaikan lagi, kemungkinan al-Firyabi telah termasukkan sanad lain ke dlm matan lain.

Saya kurang bersetuju dgn keputusan tergesa ini krn dakwaan ahli Baghdad yang majhul itu dan sekadar andaian tersilap sebenarnya tidak begitu kukuh untuk beliau menghukumkan hadis ini sbg palsu. Paling tidak pun beliau sebut sbg daif shj. Itu pun sekadar kemungkinan krn tiada hujah yang benar2 kuat yang membuktikan kepalsuannya. Kemungkinan status hadis ini SAHIH juga sepatutnya tidak ditolak.

Hadis Sayidina Ali RA ini juga tlh diriwayatkan dgn jalur riwayat lain oleh Qawwam as-Sunnah al-Asbahani dalam kitab at-Targhib dgn sanad yang lemah. Kata beliau: Hadis ini gharib.

P/S :

SEBARKAN agar umat Islam tidak terlibat dengan pendustaan terhadap Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam kerana gopoh memalsukan hadith Rasulullah sallaLlahu 'alaihi wasallam !

Tiada ulasan: