CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Isnin, 26 Oktober 2015

Hukum Khatam Al Quran dan Doa Bersama



Soalan : 

Terdapat anggapan yang mengatakan bahawa mengadakan acara khatam al Quran dan membaca doa khatam al Quran pada acara itu adalah bid'ah sesat.

Jawapan : 

Anggapan yang mengatakan bid'ah mengadakan acara khataman al Quran dan berdoa bersama adalah anggapan yang salah. pada salafunasmsoleh apabila khatam al Quran akan mengumpulkan keluarganya, lalu berdoa bersama dala acara khatam al Quran tersebut.

Terdapat sejumlah riwayat yang menerangkan bahawa pada salafussoleh mengadakan khatam al Quran. Di antaranya adalah :

Daripada Qatadah at Tabi'i al Jalil al Imam Shohib Anas radiyaLlahu 'anhu berkata : Adalah Anas ibnu Malik radiyaLlahu 'anhu apabila khatam al Quran mengumpulkan keluarganya dan membaca doa bersama 


(Hadith riwayat Ibnu Abu Daud dengan sanad sahih (Al Adzkar m/s 88)

Diriwayatkan dengan sanad sahih dari al Hakim ibnu Utbah al Tabi'i al Jalil al Imam ia berkata :


Diutus kepada kami Mujahid dan Abdah ibnu Abi Lubabah, ia berkata : Kami mengutus kepadamu kerana kami ingin agar anda mengkhatamkan al Quran, bahawa doa mustajab pada saat khatam al Quran" 

Dalam sebahagian riwayat dikatakan :

Bahawa rahmat turun pada saat mengkhatamkan al Quran"

(al Adzkar :88) Hadith ini sahih. Diriwayatkan Ibn Abi Syaibah dalam al Musannaf (no 10089), Abu Ubaidah dalam Fadha'il al Quran(8), Ibn ad Durais dalam Fadha'il al Quran (1/75), al Faryabi dalam Fadhai'il al Quran (88-92) dan ad Darimi (II/470)

Diriwayatkan dengan sanad sahih dari Mujahid ia berkata :

"Adalah mereka mengadakan perkumpulan pada waktu mereka khatam atau mengkhatamkan al Quran dan mengatakan : Bahawa rahmat Allah turun pada waktu acara khatam al Quran"

 (Al Adzkar m/s 88, hadith ini sahih disebutkan dalam Sahih Kitab al Adzkar wa Dhaifuh. no 227)

Sumber : Drs Kyai Haji M.Sufyan Raji Abdullah Lc, Menyikapi Masalah-masalah Yang Dianggap Bid'ah, Pustaka Al Riyadl, Cet Pertama 2010, Jakarta



BACA JUGA :

Amalan Salafussoleh Mengkhatamkan Al Quran di Bulan Ramadhan 

Tiada ulasan: