CARIAN ILMU DI JOMFAHAM :

Ahad, 19 Oktober 2008

Memahami Keutamaan (Bab 4)

Dari Dr Yusof Al Qardhawi : - Sehinggakan kepada kaum minoriti dan para pendatang yang tinggal di sebelah negara Barat (Amerika, Kanada dan Eropah) ada di antara mereka yang sebahagian besar perhatiannya hanya tertumpu kepada masalah jam tangan di mana dia harus dikenakan, apakah di tangan kiri atau di tangan kanan?

Mengenakan pakaian putih sebagai anti daripada baju dan seluar, apakah ini wajib ataukah sunah hukumnya? Makan di atas meja sambil duduk di atas kerusi, dengan menggunakan sudu dan garpu adakah hal-hal seperti ini termasuk menyerupai tingkah laku orang-orang kafir ataupun bukan?

Dan masalah-masalah lainnya yang terlalu menghabiskan masa, serta lebih cenderung memecahbelahkan kesatuan umat Islam, menciptakan kebencian dan jurang permisahan di antara mereka, serta menghabiskan tenaga dengan sia-sia, kerana tenaga itu dihabiskan untuk sesuatu yang tanpa tujuan, dan perjuangan tanpa musuh.

Saya melihat beberapa orang pemuda yang bersungguh-sungguh melakukan ibadah, tetapi mereka memperlakukan bapa. ibu dan saudara-saudara mereka dengan secara yang keras dan kasar. Dengan alasan bahawa mereka semua adalah mereka yang telah melakukan kemaksiatan atau menyimpang daripada ajaran agama. Para pemuda itu telah lupa bahawasanya Allah s.w.t mewasiatkan kepada kita untuk berlaku baik terhadap kedua-dua ibu bapa kita walaupun kedua-dua mereka itu musryrik dan berusaha untuk membuat kita menjadi musyrik, serta membuat pelbagai fitnah terhadap agama Islam.

Tiada ulasan: